מחלות בדרכי השתן אצל חתולים וחסימת שתן

מחלות בדרכי השתן אצל חתולים הן דבר נפוץ יחסית. לרוב מדובר בחתולים צעירים (מגילאי שנתיים והלאה), כאשר יש נטייה גדולה יותר בזכרים מסורסים.
הסימנים הקלינים בחתול לא חסום יראו כשתן דמי, טפטוף שתן וקושי במתן שתן, השתנה מחוץ לארגז (לרוב מלווה בבכי), תיתכן שתיה מרובה והשתנה מרובה, ליקוק אזור הפין. בחתול חסום יראה חוסר השתנה המלווה בהתדרדרות של החתול.
הסיבות להיווצרות המחלה לא תמיד ידועות ויכולות להיות קשורות לזיהום חיידקי, בעיה בדיאטה (שגורמת לשינוי בחומציות השתן ולהיווצרות קריסטלים), סטרס או מסיבה בלתי ידועה (אדיופטי).
בחורף אנו רואים יותר מצבים של בעיות בדרכי השתן וחסימות שתן – הסבר אפשרי אחד הוא הסטרס שנגרם לחתול עקב מזג האוויר – ברקים ורעמים מלחיצים גם אותם, וכבר ציינו את הסטרס כגורם חשוב.

934

קריסטלים במשטח שתן של חתול

מבנה מערכת השתן

המערכת מתחילה ב-2 הכליות שתפקידן סינון הדם ושטיפת חומרי פסולת אל מחוץ לגוף. מהכליות יוצאים צינורות דקים שנקראים אורטרים – אלו נשפכים אל שלפוחית השתן שאוספת את השתן.
משלפוחית השתן יוצא צינור מעט רחב יותר שנקרא אורטרה (שופכה) שתפקידו להוציא את השתן מחוץ לגוף. בחתולות נקבות האורטרה קצרה ורחבה יותר ולכן בעיות של חסימת שתן נדירות יותר בנקבות. לעומת זאת בזכרים מדובר בצינור ארוך יותר ודק יותר שמסתיים בקצה הפניס ויכול בקלות להיחסם.

842

שלפוחית שתן מורחבת עקב חסימה

חסימת שתן היא מצב מסכן חיים! הכליות ממשיכות לייצר שתן כל הזמן אך השתן לא מתפנה מהגוף. שלפוחית השתן גדלה ונמתחת עד גבול היכולת שלה, דבר שמזיק לדופן השלפוחית, פוגע ביכולת הכיווץ העתידית שלה ועלול לגרום לקרע שלה.
בנוסף מאחר וחומרי הפסולת והרעלים אינם מופרשים מהגוף הם מצטברים וגורמים להרגשה רעה, הקאות וחולשה ואף עשויים לגרום לשינויים בקצב הלב.

דרכי טיפול:

  • במידה ויש חסימה ראשית יש לפתוח אותה. הוטרינר מכניס צינור פלסטיק דק (קטטר שתן) דרך השופכה אל שלפוחית השתן ומרוקן את שלפוחית השתן. פרק הזמן שיש להשאיר את הצינור בתוך השופכה תלוי במספר גורמים כגון: פרק הזמן שהחתול היה חסום, הקושי בהכנסת הקטטר, הקלות שבה יוצא השתן, המצב הכללי של החתול ועוד.
  • יש ל"שטוף" את החתול עם נוזלים- הכוונה לא לשטיפה בצינור אלא להכנסת נוזלים לוריד בכמות גדולה יחסית ע"מ לגרום לייצור שתן מוגבר שתפקידו שטיפות המערכת והוצאת חומרי הפסולת שהצטברו בדם יחד עם המשקעים שנוצרו בשלפוחית השתן.
  • לרוב יש לתת תרופות שמרחיבות את צינור השתן ומרפות את צוואר שלפוחית השתן ע"מ לעזור לחתול להשתין. במקרים בהם נשאר קטטר השתן או כאשר עולה חשד לזיהום חיידקי (שניתן לאישור במשטח שתן) יש לתת גם אנטיביוטיקה.
  • החלפת מזון – בחתולים (בניגוד לכלבים בהם יצירת קריסטלים היא לרוב עקב זיהום חיידקי) יכולים להתפתח קריסטלים על רקע מזון. לכן בחתולים אנו נוטים להחליף את המזון למזון רפואי ע"פ הקריסטלים שמצאנו בבדיקת השתן – תפקיד המזון למנוע את יצירת הקריסטלים בעתיד.
  • עידוד שתיה ע"מ להגביר את ייצור השתן ע"י מתן מזון רטוב, הרטבת המזון היבש במים או מרק. יש להקפיד על מתן מים טריים במספר כלים.

חסימת שתן היא מצב שעלול לחזור גם אם ניתן את הטיפול הטוב ביותר!
במידה והחסימה חוזרת מספר פעמים למרות כל אמצעי הטיפול והמניעה יש לעיתים לשקול פתרון כירורגי להרחבת וקיצור השופכה.