"הרעלות זבל" וגופים זרים במערכת העיכול

בעיה נפוצה בכלבים היא הנטייה להכניס כל דבר לפה, בעיקר דברים שלא אמורים לאכול. בחצר או בטיול הם עשויים לאכול אבנים, מקלות, אדמה ואף צואה של כלבים אחרים. בבית יש כאלו שמאד נהנים לחסל צעצועים, פרטי לבוש, שטיחים ושאר חפצי בית.

הגזעים המככבים ברשימת הזללנים הם כמובן לברדורים וגולדנים, אך למעשה התופעה מתרחשת בכלבים מכל הגזעים.

בחלק מהמקרים, תלוי בחומר הנבלע ובזמן שעבר מהאירוע, ניתן לעורר הקאה של החומר. בכל מקרה אין לנסות לגרום להקאה באופן עצמאי, אלא רק לאחר התייעצות עם וטרינר.

827

התוצאות של אכילת הזבל משתנות –

  • התופעה הנפוצה ביותר היא "הרעלת זבל" קלה, שהיא למעשה קלקול קיבה הנובע מאכילת מזון מהפח בד"כ, ומתבטאת בהקאות, שלשולים, ירידה בתאבון, חוסר נוחות בטני והתייבשות קלה. הטיפול בהן בד"כ פשוט ויעיל וכולל מתן נוזלים, אנטיביוטיקה, הגנה למערכת העיכול ותזונה מיוחדת.
  • בעיה חמורה יותר עלולה להתרחש במצב של בליעת חפצים אשר נתקעים במערכת העיכול (בד"כ במעי הדק) ואינם יכולים להמשיך הלאה ולצאת. בד"כ הביטוי יהיה הקאות אקוטיות, חוסר תאבון, ירידה במתן צואה, כאב בטני, התייבשות. הסכנה במקרים אלו נובעת מעצם החסימה של מערכת העיכול והפגיעה באספקת הדם לאזורים מסוימים במערכת העיכול. חלק מהגופים הזרים, בעיקר אם הם קטנים ולא חדים, יכול לעבור את מערכת העיכול עם קצת עזרה (נוזלים, שימון מערכת העיכול, סיבים המגדילים את נפח הצואה). אך במקרים אחרים אין מנוס מכניסה לניתוח להוצאת הגוף הזר, ולעתים אף יש צורך להסיר מקטע של מעי אם אספקת הדם אליו נפגעה באופן בלתי הפיך.
  • במידה ומדובר בחפץ חד (כגון עצמות) ישנה סכנה לניקוב של דופן מערכת העיכול ודליפת תוכן לחלל הבטן וזיהום חלל הבטן (פריטוניטיס). זהו מצב מסוכן מאד ובעל פרוגנוזה גרועה, והוא מחייב ניתוח מיידי.
  • מקרה פחות נפוץ אך מעניין מאד הוא היתקעות של גוף זר בחלק עליון יותר שלמערכת העיכול – הוושט. לדוגמא – הפקינז שבלע קרס של חכה!
  • על בליעת תרופות ורעלים (הרעלות) ועל התוצאות הפוטנציאליות של אכילת צואה (תולעת הפארק) ניתן לקרוא בדפי המידע המוקדשים לכך.

885

איך ניתן להימנע מאכילת-כל? בראש ובראשונה ע"י חינוך מגיל צעיר. רצוי להיעזר במאלף על מנת לחנך את הכלב עוד בהיותו גור. גם כלבים בוגרים ניתן לחנך אך כמובן שקל יותר להקנות הרגלים נכונים בכלב צעיר שעוד לא סיגל לעצמו הרגלים בעייתיים.

במקרים בהם החינוך לא משיג את התוצאות המיוחלות, רצוי שהכלב יצא לטיולים עם רצועה ומחסום פה. בסביבה הביתית כדאי להרחיק מטווח ההגעה של הכלב תרופות, חומרי ניקוי, ושאר חפצים בעייתיים.