אלרגיה למזון

לוליק – לברדור מעורב שובב כבן 4 – סובל מדלקות אוזניים חוזרות כבר מגיל צעיר. הבעלים שלו ניסו טיפות אוזניים שונות ומשונות ודואגים לנקות את אוזניו באופן שגרתי, ולמרות כל זאת הדלקת חוזרת כל פעם לאחר מספר שבועות או חודשים ואז לוליק לא יכול להפסיק לגרד ולנער את האוזניים. מלבד האוזניים לוליק נוטה גם להתגרד ולהתלקק הרבה באזור הטוסיק. לוליק הוא מקרה קלאסי של כלב הסובל מאלרגיה למזון, ולכן זקוק לטיפול אצל הוטרינר.

איך מזון קשור לאוזניים?

אלרגיה היא מצב בו הגוף יוצר תגובת יתר כנגד גורם כלשהו. במקרה של אלרגיה למזון התגובה היא בד"כ כנגד המרכיב החלבוני של המזון – בשר, עוף, ביצים, מוצרי חלב.
כשמדובר במזונות מסחריים, רובם מבוססים על בשר בקר, עוף או כבש. אין כל קשר בין איכות המזון לבין יכולתו לגרום לאלרגיה.

הביטוי לאלרגיה למזון הוא בעיקר גירוד, כאשר המקומות האופייניים הם האוזניים וחלק הגוף האחורי, ולכן היא מכונה אלרגיה של "Ear and Rear" . ייתכנו אזורי גירוד נוספים כגון הפנים, כפות הרגליים ולפעמים גם אחרים. ישנם מקרים בהם הביטוי היחיד לאלרגיה למזון הוא דלקות אוזניים חוזרות.

אלרגיה למזון יכולה להופיע בכלבים ובחתולים, בכל גיל וגזע, גם אם החיה אכלה את אותו המזון במשך שנים. בניגוד לאלרגיות אחרות הנוטות להופיע יותר באופן עונתי, הסימנים באלרגיה למזון מופיעים בכל עונות השנה.

איך ניתן להוכיח שאכן המזון הוא הגורם לתופעות?

הוטרינר ימליץ על דיאטת ניסיון, במהלכה מאכילים רק מזון "היפואלרגני", כלומר מזון המבוסס על מקור חלבון חדש, אליו בע"ח לא נחשף בעבר (בד"כ דגים) או על חלבון שעבר תהליך הקרוי הידרוליזה, המפרק את החלבון ליחידות קטנטנות.

תקופת הניסיון נמשכת חודשיים – שלושה, ובמהלכה אין לתת לכלב שום מזון אחר (כולל צ'ופרים למיניהם, עצמות משחק ושאר צעצועים אכילים).
חתולים בד"כ יותר בררניים ולכן ייתכן צורך לנסות מספר מזונות היפואלרגניים עד שהחתול יואיל לאכול אחד מהם.

טוב, אז באמת הסימנים נרגעו בתקופת הניסיון. איך יודעים שזה לא סתם במקרה? בתום תקופת הניסיון עושים ניסיון הפוך – מחזירים את בע"ח למזון הקודם שלו (ואפשר לנצל את ההזדמנות גם לתת לו את החטיפים שקיבל בעבר) למשך שבועיים. אם אכן מדובר באלרגיה למזון, הסימנים ישובו ויופיעו תוך ימים ספורים. פעמים רבות בעלי הכלבים והחתולים נרתעים מהצעד הזה, אך זו ההוכחה האמיתית לכך שאכן מדובר באלרגיה. כמו כן הטבה תחול במהרה לאחר החזרה למזון היפואלרגני. בע"ח אלרגי יזדקק לדיאטה היפואלרגנית כל חייו.

בכל מקרה מומלץ להיוועץ עם הוטרינר בכל מקרה של גירוד ובחשד לאלרגיה בפרט.