גידולים לצערנו לא פוסחים על חיות המחמד. במרפאה אנו נתקלים במקרים שונים של כלבים וחתולים עם גידולים, חלקם שפירים וחלקם ממאירים. גידולי עטין הם מהנפוצים שבהם.

גידולי עטין הם למעשה הגידולים הנפוצים ביותר בכלבות ומהווים כמחצית מכלל הגידולים בכלבות לא מעוקרות.

כ- 50% מגידולי העטין בכלבות הנם ממאירים, כלומר בעלי פוטנציאל לשלוח גרורות לאיברים שונים.
בחתולות לעומת זאת שכיחות גידולי העטין נמוכה יותר אך כ-90% מגידולי העטין הנם ממאירים.

שכיחות גידולי העטין בכלבות מעוקרות יורדת באופן דרסטי, וככל שהעיקור מתבצע מוקדם יותר האפקט גדול יותר: עיקור לפני הייחום הראשון מוריד את הסיכון לגידולי עטין ב-99%! גם בחתולות מעוקרות השכיחות של גידולים אלו יורדת משמעותית. יש לציין כי גידולי עטין יכולים להופיע גם בזכרים אך הם הרבה פחות נפוצים.

קיימים מספר סוגים של גידולי עטין, והם עשויים להופיע כגושים קטנטנים (במישוש מרגישים "אפון" מתחת לעור) אך יכולים להגיע לממדים גדולים מאד. סימנים כמו גדילה מהירה מאד של הגידול או התכייבות מחשידים בכיוון של גידול ממאיר. בכל מקרה האבחון הסופי של סוג הגידול נעשה ע"י ביופסיה והערכה מיקרוסקופית של תאי הגידול.

האיברים אליהם בד"כ נשלחות גרורות של גידולי עטין הם קשרי הלימפה הסמוכים והריאות. לכן האבחון כולל בדיקה יסודית, צילומי בית-חזה והערכת קשרי הלימפה.

טיפול

כמעט בכל המקרים הטיפול הוא הסרה כירורגית של הגידול. בהתאם לגודל הגידול ומידת הפולשנות המקומית יחליט הוטרינר האם יש צורך להסיר רק את הגידול עצמו או גם את רקמת העטין הסמוכה ולעתים אף את קשרי הלימפה המנקזים את העטין. לעתים הגידולים מערבים את רוב או כל העטינים ואז יש צורך לבצע הסרה נרחבת.

במקרים מסוימים ניתן לשלב טיפול כמותרפי.

פרוגנוזה

תלויה בסוג הגידול וכמה מוקדם נעשה הטיפול. באופן כללי הפרוגנוזה בכלבות טובה יותר מאשר בחתולות מכיוון שחלק גדול יותר מהגידולים הוא שפיר וגם בין הממאירים התגובה לטיפול בד"כ טובה יותר (כ-50% יירפאו ע"י הסרה).

מניעה

גידולי עטין הם הגידולים הקלים ביותר למניעה! מעט מאד מקרים של גידולים כאלו מופיעים בכלבות וחתולות שעוקרו מוקדם. לכן מומלץ ביותר לעקר עוד לפני הייחום הראשון (בגיל 5-6 חודשים). אם כבעלים אתם מרגישים משהו חשוד במישוש הכלבה, פנו לוטרינר בהקדם. אבחון וטיפול מוקדמים משפרים את הסיכוי להצלחת הטיפול.