"דוקטור, לכלב/חתול שלי יש ריח נורא מהפה" – זה משפט שאנחנו שומעים המון במרפאה, לרוב בבעלי חיים מבוגרים או זקנים. לחיות יש בעיות שיניים וחניכיים המצריכות טיפול, וחשוב מכך מניעה.

בניגוד לבני האדם כלבים וחתולים נוטים פחות לפתח חורים בשיניים אך סובלים מבעיות אחרות, למשל- הצטברות אבן שן ודלקות חניכיים.

באותו אופן שאצלנו מצטברת אבן שן, כך קורה גם אצל ידידינו על ארבע. בהתחלה, שכבת חיידקים הולכת ומאכלסת את אזור החפיפה בין השן לחניכיים. במקביל שקיעה של מינרלים שונים יוצרת אבן שן. בהדרגה מתפתחת דלקת חניכיים שמתבטאת בהתחלה באדמומיות החניכיים וריח רע מהפה, בהמשך נסיגת חניכיים ובמצבים קשים גם חשיפה של שורש השן וכתוצאה שיניים "מתנדנדות" וכואבות. החיה עשויה להפסיק לאכול ולהראות סימני כאב נוספים כגון שפשוף הפנים כנגד עצמים שונים.

הנטייה להצטברות אבן שן משתנה בין חיה לחיה. ישנם כלבים ששיניהם מתכסות שכבת אבן עבה מדי חצי שנה ולעומתם אחרים שמגיעים לגיל 10 עם מעט מאד אבן שן.

איך מונעים זאת? ישנן מספר דרכים לשמור על היגיינת הפה של חיות מחמד.

  1. דרך אחת היא צחצוח שיניים:
    אם פעם הרעיון נשמע מצחיק, היום צחצוח שיניים לכלבים הוא עניין שבשגרה. מצחצחים עם משחת שיניים מיוחדת לכלבים. הסיבה לכך היא שהמשחות שלנו לא מיועדות לבליעה ובלתי אפשרי לצוות על הכלב לא לבלוע את המשחה. כמו כן המשחות הוטרינריות קיימות בטעמים הערבים יותר לחיכו של הכלב. ישנן מברשות שיניים קטנות ואף אצבעוני-מברשת המקלים על פעולת הצחצוח. מומלץ להתחיל את הרגל הצחצוח כבר מגיל צעיר, כמו כל הרגל שאנו רוצים שהכלב שלנו יאמץ
  2. חטיפים לניקוי שיניים:
    קיים מגוון של חטיפים בגדלים וצורות שונות המבוססים על אנזימים וחומרי חיטוי למיניהם.
  3. מזונות לניקוי שיניים
    ישנם מזונות המיועדים לטיפול ולמניעת אבן שן. אלו מזונות רפואיים הניתנים להשגה דרך וטרינר.

כל הנ"ל הם אמצעים למניעה או הפחתה של הצטברות אבן שן ורובד חיידקי. אך לפעמים זה לא מספיק. אפילו אנחנו, שמצחצחים שיניים פעמיים ביום, זקוקים לניקוי שיניים תקופתי(שייננית).

ניקוי שיניים בכלבים וחתולים מתבצע בהרדמה (לצערנו אי אפשר לומר להם פשוט לפתוח פה גדול ולא לזוז). התהליך כולל הסרת מצבורי אבן, ניקוי השן וה"כיס" שבין השיניים לחניכיים, ליטוש השן (פוליש) ושטיפה בחומר מחטא. עקירות שיניים מתבצעות במידת הצורך. במקרים בהם קיימת דלקת חניכיים יש צורך בטיפול אנטיביוטי משלים.

שלב א'
הסרת האבן באופן גס

שלב ב'
ניקוי בעזרת סקיילר- מכשיר העובד ברטט בשילב עם מים ומוריד את האבן באופן עדין

שלב ג'
שלב הפוליש- בשלב זה מחליקים את קיר השן ע"י מכונת פוליש על מנת למנוע הדבקויות חוזרות של אבן לזמן ארוך ככל הניתן. שלב זה הוא הארוך ביותר.

שלב ד'
שטיפה של החניכיים וכיסי השיניים עם חומר חיטוי ושטיפה לפה- טרודנט.

שמירה על בריאות שיניים תורמת לאיכות החיים של חיות המחמד ושלנו –   לא צריך לברוח כל פעם שהכלב רוצה לתת לנו ליקוק אוהב…