דלקת רחם בכלבות

טלפון באמצע הלילה… הבעלים של הכלבה מוקה מתקשרים מודאגים. מהערב היא נראית חלשה ומצוברחת, אין לה תיאבון ועכשיו היא גם מקיאה. מוקה היא כלבת לברדור מקסימה בת שלוש, והיא אינה מעוקרת. היא התייחמה בפעם האחרונה לפני חודשיים ולא הזדווגה במהלך הייחום. אה, והיא גם שותה ומשתינה יותר מהרגיל בימים האחרונים.

אז מה קורה פה?

בביקור לילי במרפאה הוטרינרית מוקה אכן נראתה חלשה מאד ואפאטית, ובנוסף היה לה חום.
בבדיקת דם שבוצעה במרפאה נראתה רמה גבוהה במיוחד של תאי דם לבנים – אלו הם תאי דלקת שמערכת החיסון מייצרת על מנת להילחם בזיהומים שונים.

בצילום רנטגן של הבטן ניתן היה להבחין ברחם מאד מוגדל ומעובה, בניגוד למצב התקין בו לא ניתן לראות כלל רחם בצילום.
כל הנ"ל הובילו לאבחון של דלקת רחם (פיומטרה). זהו מצב חירום ולכן מוקה נותחה מיד ע"י הוטרינר התורן, ניתוח עיקור להסרת הרחם והשחלות.

מוקה נשארה באשפוז ומעקב צמוד ל-24 שעות תוך כדי קבלת נוזלים ואנטיביוטיקה. היא המשיכה לקבל טיפול אנטיביוטי בבית והחלימה לגמרי.

מה זו בכלל פיומטרה ולמה זה קורה?

פיומטרה = רחם מלאה מוגלה. הגורם לכך הוא שילוב של זיהום והורמונים. במהלך תקופת הייחום צוואר הרחם של הכלבה נפתח במטרה לאפשר כניסה של זרע. הפתח מאפשר גם לזיהומים לחדור פנימה אל הרחם. בתום הייחום צוואר הרחם נסגר ובתקופה שאחרי הייחום (המכונה דיאסטרוס) ישנה עליה ברמת ההורמון פרוגסטרון ובהשפעתו מתרחשת התפתחות של רקמת הרחם והפרשות ממנה. התנאים האלו מאפשרים שגשוג של הזיהום וכך הרחם הולכת ותופחת ומתמלאת במוגלה.

פיומטרה נחלקת לשני סוגים- פתוחה וסגורה:

פתוחה= צוואר הרחם נפתח ואז נראה הפרשה מוגלתית מהווגינה.
סגורה= צוואר הרחם נותר סגור ולא רואים את ההפרשה. זהו מצב אף מסוכן יותר מכיוון שהבעלים לא רואים סימנים עד שהכלבה מדרדרת, ומכיוון שהרחם עלול להיקרע עקב הלחץ הרב. קרע ברחם ודליפה של נוזל מוגלתי לחלל הבטן הוא סכנת חיים ממשית וסיכויי ההחלמה הינם גרועים!

פיומטרה מתרחשת בכלבות לא מעוקרות, בד"כ כחודשיים לאחר הייחום, ויכולה לקרות בכל גיל.
פיומטרה קיימת גם בחתולות אך פחות נפוצה מאשר בכלבות.

סימנים נלווים הינם עליה בשתייה ובהשתנה, הקאות, חוסר תאבון, דיכאון, וכאמור ייתכנו הפרשות מוגלתיות מהווגינה אך לא בהכרח.
האבחון של הוטרינר נעשה ע"י שילוב של ההיסטוריה והסימנים הקליניים וכן צילום רנטגן או אולטרהסאונד בטן.

טיפול:

ניתוח עיקור המטפל בבעיה באופן מיידי ומונע חזרתיות. במקרים מסוימים בהם לכלבה ערך רבייתי רב ופיומטרה פתוחה, ניתן לשקול טיפול תרופתי להורדת רמת הפרוגסטרון והפסקת ההפרשה מהרחם. במקביל ניתן גם טיפול אנטיביוטי עקב הזיהום. לא ניתן לטפל בפיומטרה רק ע"י אנטיביוטיקה.

מניעה:

עיקור. פיומטרה היא מצב נפוץ למדי בכלבות, ומהווה אחת מהסיבות לעיקור מוקדם.