הזדקנות נורמלית ושינויים צפויים בחתולים מזדקנים

אנו מצפים לשינויים מסויימים בגוף בעלי החיים עם הזדקנותם. שינויים אלה יכולים להיות שונים מאוד בין בעל חיים אחד למשנהו.
אנו יכולים לעזור לבעלי חיים זקנים להסתגל לשינויים במספר דרכים – אבחון הבעיות מוקדם, שימוש בתרופות או תוספי מזון מתאימים, שינוי הסביבה כך שתתאים להם יותר וכמובן שינוי הציפיות שלנו מהמפגש עם ידידנו הקשישים.

שינויים בצרכים התזונתיים

כשכלבים מזדקנים המטבוליזם שלהם יורד והצורך שלהם בקלוריות יורד. הדבר אינו נכון אצל חתולים! צריכת האנרגיה הבסיסית שלהם אינה משתנה גם בעת זקנה.

השמנת יתר היא אחת הבעיות העיקריות בחתולים בגיל הביניים, אולם חתולים מזדקנים נוטים לאבד חלק מאותו שומן עודף. מחקרים הראו שחתולים זקנים מעכלים וסופגים פחות שומן מאשר חתולים צעירים יותר, לכן יש צורך לתת להם מזון שומני יותר, או מזון בעל שומן נעכל יותר ע"מ לקבל את אותן רמות אנרגיה.

בחתולים זקנים מומלץ להגיע לוטרינר לבדיקה של משקל ומצב גופני כל מספר חודשים ע"מ לעקוב ולהתאים את ההזנה לצרכים המשתנים.

שינויים בעור ובפרווה

כמו אצל אנשים, גם בחתולים מסויימים תיהיה האפרה של השיער (בעיקר בחתולים שחורים), השיער עלול להפוך דק יותר ומדולל יותר, אך סימנים אלו יכולים להעיד גם על מחלות או בעיית הזנה. תוספת של חומצות שומן (שמן דגים) יכולות לעזור ולהחזיר את החיוניות של הפרווה.

אם שינויי הפרווה מאוד משמעותיים – מומלץ להגיע לבדיקת וטרינר!
חתולים זקנים זקוקים לסירוק לעיתים תכופות יותר, ויש לשים דגש על איזור פי הטבעת.
הטיפוח הינו זמן מצויין לבלות על חתולכם המזדקן, החתול ייהנה מתשומת הלב ואילו אתם תוכלו לנצל את הזמן ולעקוב אחר כל בליטה, פצע וחבלה שאינה חולפת וליצור קשר עם הוטרינר אם מצאתם משהו כזה.
העור הדק אצל חתולים זקנים נוטה להיפצע בקלות יתרה ותהליך ההחלמה נוטה להיות ארוך יותר.
עור יבש עלול להוות בעיה, ושוב תוספת של שמן דגים תיהיה הפתרון גם לבעיה זו. הברשת השיער תעזור גם לעידוד בלוטות החלב ומריחת השומן הטבעי על הפרווה.

ציפורניים וכריות כף הרגל

כמו השינויים שאנו רואים בפרווה ישנם שינויים בכריות כף הרגל, ישנו עיבוי של הכריות ושינויים בציפורניים, אלו נוטות להפוך שבירות יותר. יש לנקוט בזהירות בעת קיצוץ ציפורניים לחתול זקן ולרוב יש לקצוץ בתדירות גבוהה יותר, החתולים פשוט מגרדים ושוחקים את הציפורניים פחות עם הזדקנותם.

ירידה בתנועה ודלקת פרקים

דלקות מפרקים יכולות לקרות בחתולים זקנים, בעיקר באלו שהיו להם פגיעות במפרקים בשלבים שונים בחייהם. כמו אצל בני אדם דלקות מפרקים (ארתריטיס) יכול להתבטא החל מנוקשות ועד עייפות וירידה בתנועה. הסימנים האופייניים הם קושי בקפיצה למקומות אהובים וקשיים בעליה וירידה במדרגות.

תוספות כגון כונדריטין וגלוקוזאמין (מגה גלופלקס למיניהם) יכולים לעזור בתמיכה ושיקום המפרקים (ניתן להשיג אצל הוטרינר פורמולות ייחודיות לחתולים).
חתולים נוטים להיות רגישים לתרופות אנטי-דלקתיות ונגד כאבים – לעולם אל תתנו לחתול שלכם תרופות אלו ללא התייעצות בוטרינר שלכם!

שרירים – כמו אצל אנשים (אם לא משתמשים בהם, מאבדים אותם), חתולים מזדקנים נוטים לאבד מסת שריר וחוזק שרירים. דבר זה עלול להוביל לקשיים בתזוזה, לכן הם זזים פחות (וחוזר חלילה ומעגל הקסם הרע ממשיך).
פעילות גופנית חשובה מאוד לבריאות השרירים, הלב, מערכת העיכול ולהרגשה הכללית.
הסקרנות קיימת גם בחתולים מזדקנים, וכדאי לנצל את זה למשחקים, למשל ארגזים ריקים ושאר צעצועים שניתן לקנות בחנויות או לייצר בבית ע"מ לשעשע את החתול.

לחתולים בעלי מוגבלות בתנועה או כאבים כדאי לספק רמפות לעליה או ירידה, לוודא שדפנות ארגז החול אינן גבוהות מדי, וכן לסדר מיטה רכה ונוחה למנוחה. חשוב לדאוג שקערות המים והאוכל וכן ארגז החול נמצאים בקומה שבה מבלה החתול את רוב שעותיו.

מחלות של חלל הפה

מחלות דנטליות הן אחת הבעיות הנפוצות ביותר שאנו רואים בחתולים מזדקנים. מחקרים הראו ש-70% מהחתולים הזקנים מראים סימנים של מחלת חניכיים.
צחצוח שיניים יכול לצמצם למינימום את מחלות חלל הפה. חתולים אשר אינם מקבלים טיפול מתאים עלולים לפתח מחלות חריפות של חלל הפה שעלולות לסכן את חייהם ולגרום סיבוכים רבים.
צחצוח שיניים באופן קבוע ובדיקת השיניים והחניכיים בכל ביקור אצל הוטרינר יחד עם ניקוי שיניים ע"פ הצורך הם הדרך למנוע מחלות.

עצירות (ירידה בתנועתיות מערכת העיכול)

עם ההזדקנות תנועת המזון דרך מערכת העיכול הופכת איטית יותר. תנועה איטית זו עלולה להפוך לעצירות, דבר שנפוץ ביותר בחתולים זקנים.
בחתולים אשר חווים כאב בעת מתן צואה הבעיה עלולה להיות חריפה אף יותר, כמו למשל במצבים של דלקת פרקים, דלקת בשקים האנאליים או דלקת במערכת העיכול.
חוסר פעילות יכול גם הוא לגרום לעצירות.
חתולים זקנים אשר אינם שותים מספיק מים הם בעלי נטייה לעצירות (שכן הצואה הופעת יבשה מאוד וקשה) וכן כאלו אשר נוטים לבלוע פרווה ולייצר "כדורי פרווה" אשר סותמים את מערכת העיכול.
הוטרינר שלכם יוכל לאבחן את הבעיה ולהציע טיפול מתאים.

ירידה בפעילות מערכת החיסון

עם ההזדקנות מערכת החיסון נחלשת ולגוף קשה יותר להילחם בזיהומים. חתולים זקנים לכן רגישים יותר לזיהומים ואצלם לרוב נראה זיהומים חמורים וקשים יותר.
עקב כך – חשוב מאוד להקפיד על משטר חיסונים ולטפל בבעיות כבר בראשיתן.

ירידה בתפקוד הלב

עם ההזדקנות נחלש גם שריר הלב ויכולתו לספק את צורכי הגוף נפגעת. ישנן מחלות לב ייחודיות לחתולים.
האבחון מתבצע ע"י צילומי רנטגן של בית החזה, א.ק.ג, ואולטרסאונד של הלב.
הטיפול מותאם כמובן לסוג המחלה ולחומרתה.

ירידה בתפקוד הכליות

עם הזדקנות הכליות עולה הסיכון למחלת כליה. הדבר עלול להיות עקב שינויים בכליות עצמן, או עקב חוסר תפקוד של איברים אחרים כגון לב- במידה וזה לא דוחף את הדם כראוי, תיהיה ירידה בכמות הדם המגיעה אל הכליות.
תפקודי הכליות נמדדים ע"י בדיקות דם ובדיקות שתן. בדיקות אלו יכולות לגלות בעיות בתפקוד הכליות הרבה לפני שמופיעים סימני מחלה.
הסימן הראשון המופיע לרוב בבעיית כליה הוא צריכה מוגברת של מים והשתנה מרובה, אולם אלו מתרחשים רק לאחר שנפגעו כבר כ-70% מהכליות.
במידה והכליות לא מתפקדות בצורה נורמלית, חומרים שצריכים להיפלט מהגוף דרך השתן כגון תרופות וחומרי הרדמה נשארים בגוף זמן רב יותר ומשפיעים לזמן ארוך יותר, דבר זה מחייב את הוטרינר לשנות את המינונים של התרופות, ולכן הוא חייב לדעת על כך!
כליה פגועה מאפשרת "בריחת" מים מהגוף (מאחר וחלק מתפקיד הכליות הוא לשמור על מאזן המים), דבר זה גורם להתייבשות ולכן יש צורך בטיפול בנוזלים, פעמים רבות ניתן להסתפק בעירוי נוזלים תת עורי.
בדיקות דם לתפקודי כליות הן חובה בחתולים זקנים לפני כל פרוצדורה בהרדמה!!! ומומלצות כבדיקה שגרתית פעם בשנה.

ירידה בתפקוד הכבד

למרות יכולת רגנרציה מדהימה של הכבד גם הוא מזדקן יחד עם החתול. יכולתו לנקות את הדם ולייצר חלבונים ואנזימים יורד עם הגיל. הכבד גם הוא מפרק חלק מהתרופות וחומרי ההרדמה ולכן חשוב לדעת שהוא מתפקד היטב לפני הרדמה.
את תפקודי הכבד ניתן לבדוק בבדיקות דם שגרתיות, אולם לעיתים יש צורך בבדיקות דם מיוחדות לכבד, או לביופסיה של הכבד (בהתאם לסוג הבעיה).

שינויים בייצור הורמונים

הבלוטות המפרישות הורמונים שונות זו מזו, ישנן כאלו שנוטות לייצר פחות הורמונים עם ההזדקנות, וכאלו שנוטות לייצר יותר עם ההזדקנות. בעיות הורמונליות, ובעיקר עודף פעילות בלוטת התריס (היפרתירואידיזם) הינן מחלות נפוצות יחסית בחתולים זקנים (אם כי בארץ אנו רואים מעט מקרים כאלו).
סכרת הינה מחלה נפוצה בהרבה בארץ וגם היא נפוצה יותר בגיל המבוגר. בדיקות דם לגילוי סוכר והורמונים הן הבדיקות לאבחון הבעיה.

שינויים בבלוטות העטין

בחתולות אשר אינן מעוקרות יכולה להופיע תופעה של התקשות העטינים, דבר זה נובע מחדירת רקמת חיבור לתוך העטין. גידולים סרטניים של העטינים נפוצים אף הם בחתולות מזדקנות. אצל חתולים כ-85% מגידולי העטין הם גידולים סרטניים – לכן חשוב מאוד לבצע בדיקות שגרתיות של העטינים כחלק מהבדיקה הכללית אצל הוטרינר בכל ביקור.

שינויים התנהגותיים וירידה בפעילות

חתולים זקנים יכולים להראות ירידה בפעילות כחלק מהזדקנות נורמלית, או כסימן ראשון למחלה (כמו למשל דלקת פרקים וכו').
בדיקה שגרתית אצל הוטרינר כל חצי שנה וניטור סימנים נוספים יעזרו להבחין בין הזדקנות נורמלית לבין מחלה.
עם ההזדקנות קשה יותר לחתול להתמודד עם מצבי סטרס, דבר זה יכול להוביל לשינוי התנהגותי (אגרסיה, פחד מרעשים, עשיית צרכים מחוץ לארגז, עליה ביללות וכו'). תרופות מסויימות יחד עם טיפול התנהגותי יכולים לעזור ברוב המקרים.
מאחר ויש לחתולים קושי בהתמודדות עם סטרס – הבאת חתול חדש הביתה היא לא תמיד הדבר הנכון לעשות. עדיף להביא חתול נוסף בשלב בו החתול הזקן עדיין מסוגל לנוע בחופשיות, לא סובל מכאבים, רואה ושומע במידה טובה (ע"מ להיות מסוגל להתמודד עם החתול הצעיר).

אבדן שמיעה

חלק מהחתולים יאבדו את השמיעה עם ההזדקנות. בהתחלה קשה מאוד לאבחן את הבעיה.
החתול עלול להפוך "אגרסיבי" מאחר והוא לא שומע, נבהל ואף תוקף כאשר מתקרבים אליו בפתאומיות.
אבדן השמיעה לרוב בלתי הפיך, אולם ניתן לשנות גישה ולעזור לחתול להבחין בנו למשל ע"י הגעה מכיוון הראיה, הדלקה וכיבוי של אור וכו'. חתולים רגישים גם לרעד ולכן מחיאות כפיים או רעש טפיחות רגליים יודיעו לחתול שאתם מתקרבים.

שינויים בעיניים ואבדן ראיה

אבדן ראיה יכול לקרות בגיל מבוגר. חוסר עניין בצעצועים זזים, קשיים במציאת צלחת האוכל והתקלות בחפצים שהוזזו ממקומם הם הסימנים המקדימים.
כל שינוי ראיה צריך להיבדק אצל הוטרינר!

לסיכום

חתולים מזדקנים יכולים להראות סימנים רבים שחשוב להבדיל בהם בין הזדקנות נורמלית לבין סימני מחלה.
הכרת השינויים תעזור לכם ולחתול להסתגל למצב החדש.
בחתולים זקנים חשוב לבצע ניטור ומעקב צמוד יחד עם הוטרינר ע"מ לעלות מהר על בעיות ומחלות. בדיקות שגרתיות כגון בדיקות דם ושתן, צילומי רנטגן ואולטרסאונד יעזרו לנו בניטור ובטיפול.
בכל מקרה של ספק או חשש כדאי להיוועץ עם הוטרינר.