אבני קלציום – אוקסלט בשלפוחית השתן של כלבים

אבנים מסוג קלציום אוקסלט בדרכי השתן של כלבים נפוצות בזכרים (73%) לעומת נקבות (אצלן לרוב מדובר באבני סטרובייט). מדובר בבעיה נפוצה ומטרידה שעלולה לגרום לחסימת שתן מסכנת חיים ומצריכה טיפול וטרינרי דחוף.
גזעים המועדים לפתח אבנים מסוג זה הם: שנאוצר מנייטורי, לאסה-אפסו, יורקשייר טרייר, פודל מיניאטורי, שי-צ'ו וכלבי בישון צרפתים.
הכלבים המועדים לרוב הם כלבים בוגרים בגילאי 5-12 שנים.
אבנים מסוג קלציום אוקסלט אינן ניתנות להמסה ע"י שינוי מזון ודיאטה מיוחדת (בניגוד לאבני סטרובייט) ולכן לרוב ימליץ הוטרינר לבצע ניתוח בו פותחים את שלפוחית השתן ומוציאים את האבנים. דרך זו אף שהיא פולשנית נותנת את התוצאות הטובות ביותר והכלב מחלים במהירות. הדרך היחידה לאבחון סוג האבן הוא שליחתה למעבדה לאנליזה לאחר הוצאתה.

907
ניתן לראות במרכז התמונה מספר אבנים קטנות בתוך שלפוחית השתן, וכן את עצם הפין של הכלב

מדוע כלבים מפתחים אבני קלציום בשלפוחית השתן?

באופן נורמלי ישנו חומר הנקרא "נפרוקלצין" בשתן שמטרתו למנוע היווצרות אבני קלציום. אצל כלבים מסויימים וכן אצל אנשים מסויימים חומר זה חסר או אינו פעיל ולכן יש להם נטייה ליצור אבנים אלו.
באופן לא מפתיע מדובר בבעיה תורשתית העוברת מדור לדור.

אצל בני אדם מצאו קשר עם מזונות מסויימים (למשל תרד, בוטנים, שוקולד, מוצרי חלב, תוספות קלציום, תוספות ויטמין C ותה).
אצל כלבים המצב פשוט יותר, רוב הכלבים אוכלים מזון מסחרי וניתן לשלוט על סוג המזון, אך לרוב אין מדובר בבעיית מזון.
ישנן מספר מחלות מטבוליות שעלולות להגביר את הסיכון לייצר אבני קלציום אוקסלט, למשל מחלת "קושינג" (עודף פעילות בלוטת האדרנל) – גורמת לייצור עודף של קורטיזול. הורמון זה גורם להפרשה מוגברת של קלציום בשתן – מה שעלול לגרום לעודפי הקלציום לשקוע וליצור אבנים.
מחלות אחרות שגורמות לרמות קלציום גבוהות בדם יגרמו לגוף לנסות להפריש את העודפים בשתן.
כאשר מתגלות אבנים אלו, ימליץ הוטרינר לבצע בדיקות נוספות ע"מ לחפש את הסיבה שהובילה להיווצרותן.

מדוע לא להשאיר אותן שם? מה הן מפריעות לנו?

הדאגה העיקרית שלנו בנושא אבנים בדרכי השתן הינה חסימת שתן. במידה ואחת האבנים חוסמת את דרכי השתן בדרך החוצה, נוצר מצב מסכן חיים וחייבים להגיע לוטרינר ולטפל בו בחירום.
הוטרינר ינסה לפתוח את המעבר, לרוב ע"י דחיפת האבן חזרה לכיוון שלפוחית השתן.
במידה ולא ניתן להזיז את האבן ממקומה ייתכן ויהיה צורך לפתוח פתח אחר חדש בניתוח ע"מ לאפשר את יציאת השתן. אזור האורטרה (צינור השופכה) הינו אזור קשה לניתוח ולכן פרוצדורה זו ננקטת כמוצא אחרון.

כלבים אשר סובלים מאבני קלציום בדרכי השתן פעם אחת, מועדים לסבול מהן גם בעתיד אם לא התגלה וטופל הגורם. מחקרים מראים ש-50% מהכלבים שנותחו עקב אבנים בדרכי השתן יפתחו אבנים חדשות תוך 3 שנים!

מניעה

שלב א'
אמנם דיאטה אינה ממיסה את האבנים, אבל יכולה בהחלט למנוע יצירת אבנים חדשות. מזון רטוב יעיל יותר שכן הוא מגביר את צריכת המים וגורם לשטיפה מכאנית של דרכי השתן.

יש להימנע ככל הניתן מתוספות מזון המכילות קלציום או ויטמין D וכן מתרופות אשר גורמות להפרשת קלציום בשתן – כגון סטרואידים או משתנים.

שלב ב'
בדיקות שתן – מומלץ לבצע בדיקות שתן אחת לתקופה ע"פ המלצת הוטרינר
צילומי רנטגן של שלפוחית השתן ודרכי השתן – מומלץ לבצע צילום כל 3 עד 6 חודשים ע"מ לאתר מהר ככל הניתן אבנים חדשות.

מניעת חסימת שתן בזכרים

לכלבים זכרים ישנה עצם בתוך איבר המין הנקראת "עצם הפין", עצם זו מקיפה את צינור השופכה לקראת סופו. מאחר והעצם אינה גמישה היא אינה מאפשרת מעבר של אבנים ולכן אבנים נתקעות באזור זה וגורמות לחסימת שתן.
חסימת שתן כזו היא מקרה חירום וטרינרי ומצריכה טיפול מיידי, חוסר טיפול עלול להוביל למות הכלב!

בכלבים בהם ישנן חסימות שתן חוזרות שמסכנות את חיי הכלב וגורמות להוצאות גדולות לבעלים, ימליץ הוטרינר לבצע ניתוח שיוצר פתח חדש לצינור השופכה (לפני עצם הפין) ע"מ למנוע את החסימות. לרוב בניתוח יוצרים את הפתח באזור שק האשכים (מה שמחייב סירוס של הכלב).
הניתוח גורם לקיצור צינור השופכה, יוצר פתח גדול יותר ביציאה ועוקף את עצם הפין – שלושת מרכיבים אלה מאפשרים לאבנים קטנות לצאת לבד דרך צינור השופכה.
אמנם הניתוח אינו מונע את ייצור האבנים, אבל מונע את מקרי החירום שנגרמים עקב החסימה.

אבני קלציום אוקסלט בשלפוחית השתן הן בעיה מאוד מתסכלת, לא רק שהן נוטות לחזור, אלא שגם תוכנית המעקב כוללת ביקורות ובדיקות אצל הוטרינר כל מספר חודשים, אך זכרו טיפול בחסימות השתן יקר יותר וחסימת שתן עלולה להוביל מוות.