לאחרונה נחשפנו לפרוייקט מעניין שנקרא "כלבי ליטוף", במסגרת הפרוייקט מבקרים מתנדבים עם כלביהם בבתי אבות ומעניקים לדיירים רגעים של אושר וחום בעזרת הכלבים.

במאמר שהתפרסם בעיתון "עולם הכלב" מצוטט מתנדב בפרוייקט שמתאר את חוויותיו מהביקור בבית האבות, נביא כאן ציטוט קצר מהכתבה:

"ש' הציעה שנארגן מעגל בו ישתתפו כעשרה דיירים בכיסאות גלגלים ונשלב את ג'ימי (הכלב) בדרך כלשהי. אני עוסק בהנדסת מתכות, כך שלא היה לי מושג כיצד להתחיל במקצוע החדש שלי.

ישבתי ליד אחד הדיירים, שכנראה עבר אירוע מוחי והיו לו בעיות תנועה. הבנתי בערך שהוא רוצה ללטף את הכלב ועזרתי לו לעשות זאת! כל מה שאני יכול לומר הוא שהחיוך שעלה על פניו ועל פני ג'ימי, היה שווה את משקל שניהם בזהב.

אני, על כל פנים, הייתי צריך לבלוע פעמיים לפני שיכולתי להוציא מילה מפי…"

אין ספק שהפעילות תורמת אושר גם למתנדב וגם לדיירי בית האבות. מחקרים רבים בדקו את הקשר בין קשישים לבעלי חיים, בהמשך הכתבה תוכלו לקרוא מידע מרתק בנושא:

חיות מחמד  יכולות לשחק תפקיד חשוב בחיינו כשאנו מזדקנים. חלק מהתפיסה העצמית והחשיבות שלנו היא בכך שאנחנו עדיין שימושיים. חיות מחמד נותנות הרגשת חיוניות זו לקשישים, בכך שמישהו צריך לדאוג להן ולקחת אחריות על חייהן.

מחקרים סוציולוגיים הראו שהקשישים אשר מחזיקים חיית מחמד פעילים יותר מאשר אלו שלא. מחקרים אלו הצביעו על קשר חיובי והשפעה חיובית גם על המצב המנטאלי וגם על המצב הגופני של אותם קשישים.

האחריות בגידול בעל חיים ונוכחותו של בעל החיים עוזרים למנוע בידוד ובדידות אצל הקשישים.

מחקר שבדק 1000 קשישים עצמאיים בקנדה מתוכם 286 בעלי חיות מחמד (כלב או חתול) הראה בצורה חד משמעית שבעלי חיות מחמד הראו בריאות גופנית טובה יותר. החוקרים גילו שבעלי חיות המחמד נטו להיות פעילים יותר וקיבלו ציון גבוה יותר ביכולת שלהם לתפקד לבד בחיי היום-יום.

ממצא מעניין נוסף הוא שבעלות על חיית מחמד עוזרת להתמודד טוב יותר עם הבדידות (אצל אלו שחסרים למשל משפחה או חברים). קשישים בעלי חיות מחמד אשר עברו חוויות קשות של אבדן התמודדו בצורה טובה יותר מאשר אלו ללא חיות מחמד.

בשנת 1990 התפרסם מחקר שבדק את תדירות הביקור אצל רופא בקרב זקנים. המחקר מצא שקשישים בעלי חיית מחמד מבקרים כ20% פחות אצל הרופא לעומת קשישים ללא חיית מחמד.
מחקר אחר מ-1992 מצא שלחץ הדם אצל בעלי חיות מחמד נמוך יותר מאשר אצל בעלי נתונים זהים ללא חיית מחמד ויותר מכך, רמות הכולסטרול והטריגליצרידים שלהם נמוכות יותר.
ההסבר לכך הוא שחיות המחמד מרגיעות את האדם, רוגע זה עוזר לבריאות הכללית, פחות חרדות, פחות עצבים, פחות לחץ דם, פחות מחלות לב וכלי דם.

לסיכום – חיות מחמד יכולות לתרום לבריאות הנפשית והבריאות הפיזית של הקשישים לשמור על צלילות, להוות חברה ולעזור להתגבר על משברים.