מצאתם גור חתולים קטן בחצר שננטש ע"י אימו? לקחתם גור חתולים לאימוץ? קניתם חתול צעיר?
מה עושים עכשיו? מה הוא אוכל? איך מטפלים בו?

כל המידע שיפורט מייד נועד להקל עליכם את חוסר הוודאות לגבי התקופה הקרובה, מידע נוסף ניתן לקבל במרפאה כמובן.

כל המידע רשום במין זכר אבל מיועד כמובן לשני המינים (פרט לדברים הספציפיים שיוזכרו בנפרד).

ראשית אם שמעתם גור חתולים בוכה, או מצאתם אחד כזה שאתם חושבים שננטש ע"י אימו אנו ממליצים לקרוא את הכתבה הבאה לפני שתאמצו אותו אל ביתכם (לחצו כאן לכתבה).

במידה ומדובר על גור מעט יותר בוגר, פרק מידע זה מיועד לעזור לכם לעזור לו.

נתחיל מנושא מאוד חשוב לכולם – אוכל:

אז מה החתול אוכל:

תלוי כמובן בגיל הגור, גור צעיר במיוחד צריך לאכול תחליף חלב לגורים, ניתן לקנות כזה במרפאה או בחנויות לחיות ויש להאכיל אותו בבקבוק מיוחד (כמו בקבוק של בובות…)

כאשר הגור מעט יותר מבוגר, בסביבות גיל 4-5 שבועות ניתן להעביר באופן הדרגתי למזון לגורי חתולים, ישנם מזונות לגורים מאוד צעירים (לרוב נקרא baby) ויש מזונות לגורים מעט יותר בוגרים (kitten). מזון לגורים יש לתת עד גיל שנה בממוצע.

איזה אוכל לקנות? בניגוד לכלבים שהם "אוכלי כל" ויכולים לחיות גם על תזונה צמחונית, החתולים אינם כאלה וחייבים לקבל מזון המכיל בשר (בשל חוסר יכולת לייצר חלבונים מסוימים בגופם והצורך לקבל אותם במזון) על כן המזון חייב להיות מזון לחתולים! (בהרבה מזונות כלבים מוסיפים היום גם את החלבונים החסרים מכיוון שחתולים רבים "גונבים" מזון מהכלבים).

גם אצל חתולים ישנם 3 קבוצות מזונות:

  • סופר פרימיום – נחשבים הטובים ביותר וכמובן היקרים ביותר, מכילים מזון בעל נאכלות גבוהה (איכותי) ונחשבים ככאלה שמייצרים פחות שארתיות (צואה) ולכן המומלצים ביותר.
  • פרימיום – נחשבים רמה אחת נמוכה יותר, אבל בהחלט מספיקים לרוב החתולים וכמובן מעט זולים יותר. רמת השארתיות שלהם מעט יותר גבוהה – מה שיאלץ אתכם לנקות מעט יותר…
  • מזונות זולים – בקטגוריה זו נכנסים רוב המזונות שתראו בסופר, מזונות זולים שקיימים בחנויות חיות, חתולים יכולים לאכול את המזונות האלה, אולם יש להם מרכיבים זולים יותר ולכן כמובן פחות איכותיים ובעלי שארתיות רבה.

המלצתנו בתחום המזון היא 2 הסוגים הראשונים (את רובם ניתן גם להזמין דרך המרפאה).

כמה לתת? והאם מותר לתת תוספות ופינוקים?

המזון היבש המסחרי הוא המזון המלא והמאוזן ביותר ולכן הוא צריך להיות המזון העיקרי של החתול.

יש לתת כמות ע"פ משקל החתול בטבלה שנמצאת על כל שקית מזון, ולדאוג שלפחות 90% מהמנה היומית יהיה מזון לחתולים.

מותר לתת לחתול לאכול גם פינוקים למיניהם אבל חשוב שאלו לא יהוו יותר מ-10% מהמנה היומית.

כדאי לזכור שחתולים עלולים להתמכר לפינוקים ואח"כ לא להסכים לאכול את המזון הרגיל שלהם, ולכן לא כדאי להשתולל עם הפינוקים.

מה מותר לתת במסגרת הפינוקים?

בשר, עוף, דגים – אבל יש להקפיד על שני כללים:

ללא עצמות!!! עצמות עלולות לפצוע את הפה, את מערכת העיכול או לגרום לחסימת מעי. וכל מי שאומר לעצמו " אבל החתול שלי אוכל עצמות כבר 10 שנים ולא קרה כלום" – כמו כל דבר יש כאלו שהתמזל מזלם ולמרות הסיכון לא קרה כלום, אבל לא כדאי לסמוך על המזל בעניינים כאלו.

מבושלים היטב – על מנת להימנע מזיהומים שונים במזון.

  • ביצים וגבינות – גם את הביצים חייבים לבשל היטב כמובן. באשר לגבינות, אפשר לתת גבינות רכות ולא גבינות שמנות או מתובלות (לדוגמא קוטג' או גבינה לבנה).
  • אורז, לחם, תפוח אדמה (כן, מותר לתת תפוח אדמה) – פחמימות למיניהן. ניתן לתת מעט מהן כצ'ופר, רק לא להגזים.
  • ירקות ופירות – חתולים רבים אוהבים ללקק פירות וירקות.

מה אסור לתת?

  • כאמור – עצמות
  • מזון מתובל מאד, יש להימנע ממזון חריף, מלוח, חמוץ וכו' (כל מה שלא הייתם נותנים לילד).
  • יש להימנע מבצל ושום שגורמים לאנמיה, ומענבים/צימוקים שעלולים להזיק לכליות.
  • תוספי מזון למיניהם (בעיקר קלציום) במקרה זה כל המוסיף גורע. כאמור המזון היבש מספק את כל אבות המזון, המלחים והמינרלים בכמויות וביחסים הנכונים. תוספות למיניהן עלולות לגרום לנזק ולמחלות (אלא אם יש אינדיקציה רפואית ספציפית).
  • נקודה חשובה מאוד נוספת – חתולים רגישים מאוד להרעלות הן של תרופות והן של חומרי הדברה – אסור בתכלית האיסור לתת להם תרופות שלא ניתנו במפורש ע"י וטרינר לטיפול בחתול! תרופות של כלבים ו/או של בני אדם עלולות להרוג אותם!
  • יש לשים לב גם לעניין חומרי הריסוס כנגד פרעושים וקרציות – אלה עלולים להיות רעילים לחתולים ויש להשתמש בחומרים שאושרו לטיפול בחתולים בלבד!

טיפולים מונעים:

ראשית נסביר שמטרתנו היא למנוע מחלות שכן זה קל, בטוח וזול יותר גם לכם וגם לנו. טיפול במחלות לאחר שכבר הופיעו מסובך, מסוכן וכמובן גם יקר!

במסגרת הטיפולים המונעים אנו כוללים את החיסונים, הטיפול בטפילים חיצוניים ופנימיים וכיום אנו מתייחסים גם לעיקור וסירוס כטיפולים מונעים ונסביר ונפרט בהמשך.