כרופאים וטרינרים אנו נתקלים רבות בכלבים וחתולים עם סרטן. באופן טבעי, עם העלייה בתוחלת החיים של חיות המחמד שלנו עולה גם מספר בעלי החיים הסובלים מגידולים שונים. אחת האופציות לטיפול בסרטן היא כימותרפיה, אולם בעלים רבים של חיות מחמד נרתעים מהנושא ומעדיפים להימנע מכך בכל מחיר. בכתבה זו נסביר מעט על מהות הכימותרפיה ובאילו מקרים היא נחוצה.

מהי בעצם כימותרפיה?

כימותרפיה היא טיפול בחומר כימי, כלומר למעשה כל טיפול תרופתי שאנו משתמשים בו, אך מונח זה הפך למונח המתאר ספציפית חומרים המשמשים לטיפול בסרטן.

קיימים סוגים שונים של חומרים כימותרפיים, כאשר המטרה בכולם היא לפגוע ביכולת של תאי הגידול להתרבות (כל חומר פוגע בשלב שונה בהתפתחות התא). בד"כ הטיפול הכימותרפי משלב מספר חומרים על מנת להגביר את יעילות הטיפול ולצמצם את תופעות הלוואי. סוגי החומרים נבחרים בהתאם לסוג הגידול ובהתאם ליכולת בע"ח לקבל את הטיפול. חלק מהתרופות ניתנות בכדורים ואחרות בזריקות. תדירות הטיפול משתנה בין טיפולים יומיים, שבועיים ואף חודשיים.

ומה עם תופעות לוואי? הכלב/החתול לא יסבול?

לכל תרופה באשר היא ייתכנו תופעות לוואי, וגם לכימותרפיה. התופעות נובעות מכך שהכימותרפיה – מעצם פעילותה כנגד התפתחות וחלוקת תאים – פוגעת גם בהתפתחות של תאים נוספים מלבד תאי הגידול. תופעות הלוואי הנפוצות עליהן מדווחים הבעלים הן חולשה זמנית וירידה בתאבון, אך ייתכנו גם תופעות לוואי חמורות יותר כגון זיהומים, דימומים, שלשולים והקאות ועוד. לצערנו לא ניתן לדעת מראש לאיזו תגובה לצפות מכל כלב או חתול. כאמור שילוב של מספר חומרים מסייע בהפחתת תופעות הלוואי.

האם בכל מקרה של סרטן נמליץ על טיפול כימותרפי?

לא בהכרח. ככלל, ההמלצה לטיפול בגידולים, בין אם מדובר בהסרה כירורגית של הגידול, הקרנות, טיפולים כימותרפיים או שילוב של הנ"ל מתבססת על מספר פרמטרים. קודם כל חשוב להתייחס למצב בעל החיים בעת האבחון, האם ישנן גרורות, עד כמה הגידול פולשני מקומית ועד כמה הוא מסב סבל לבעל החיים.כמובן שיש חשיבות לסוג הגידול, הפרוגנוזה שלו ועד כמה הוא צפוי להגיב לטיפול זה או אחר. ישנם גידולים שמספיק להסירם. אחרים מגיבים טוב להקרנות או לכימותרפיה, וישנם כאלו שלא מגיבים יפה לכימותרפיה. ובקיצור, כל מקרה לגופו. חשוב לזכור כי ישנם מקרים בהם הטיפול הכימותרפי יכול להאריך את תוחלת החיים ולשפר את איכות החיים. במקרים אלו ראוי לתת לנושא מחשבה ולא לדחותו על הסף.