בצירוף מקרים משעשע (או שמא, בעצם, עצוב..) עם מס' מקרים שארעו לאחרונה במרפאות, פרסם השבוע ה-FDA האמריקאי (רשויות הבריאות האמריקאיות) לראשונה, המלצה חד-משמעית לא לתת עצמות לכלבים ואף גבה זאת בפוסטר מתאים. להלן, הלינק למתעניינים במקור:

www.fda.gov/ForConsumers/ConsumerUpdates/ucm208365.htm

לטובת אלו שלא בא להם לקרוא באנגלית (..(-; …), שמחנו לתרגם את 10 הסיבות העיקריות, מדוע הרעיון לתת לכלבך עצמות אינו רעיון כ"כ מוצלח:

1. שיניים שבורות. טיפול דנטלי הינו יקר וכואב תמיד. לכלב – בפיו, ולבעליו – בכיסו.
  2. פגיעות פה ולשון. עלולות לגרום לדימומים משמעותיים, ולגרום לטיפול חירום אצל הרופא.
  3. עצמות (בקר) יכולות להיתפש סביב הלסת התחתונה של הכלב- מפחיד וכואב לכלב, עלול לחייב הרדמה להסרה, ולכן יקר עבורך.
  4. עצמות נלכדות בושט, צינור הבליעה של הגוף, ומחייבות פרוצדורה כירורגית או סמי-כירורגית (אנדוסקופיה) בהרדמה מלאה. הכלב חתול מחככים בגרונם ומנסים לפלוט את גוף הזר.
  5. חלקי עצמות נתקעות בקנה הנשימה. הדבר קורה בעת שאיפה מקרית של פיסת עצם, ומהווה חירום ואף סיכון חיים עקב קשיי נשימה לעיתים.
  6. עצמות נלכדות בקיבה, ומחייבות ניתוח או אנדוסקופיה להוצאתן. השארתן עלול לגרום מפציעה ועד חירור דופן הקיבה.
  7. עצמות נתקעות במעיים וגורמות חסימה המחייבת פתיחה כירורגית וניתוח מעיים.
  8. עצירות עקב יצירת גוש עצמות תקוע, המורכב משברים חדים, הפוצע את דופן המעי, וגורם לכאבים עזים, דלקות מעי, וסכנת חירור. אין בשום פנים ואופן להשתמש בחוקן במצב זה, שכן ההתכווצויות החזקות על שברי העצם עלולות לגרום לחירור דופן המעי וסכנת מוות
  9. דימום מסיבי לאורך מע' העיכול עקב שריטות, ובמיוחד דימום בחלקו האחורי של המעי ופי הטבעת.
  10. פריטוניטיס, או דלקת קרום הצפק, היא מצב חירום מסכן חיים, כאשר שברי העצם מנקבים את דופן הקיבה או המעי, וגורמים לזליגה של תוכן קיבה, מעי וחיידקים לחלל הבטן. מצב זה מחייב טיפול כירורגי ונחשב מסכן חיים ברמה גבוהה (דוגמא לפריטוניטיס באדם היא דלקת באפנדיציט העלולה להתפשט ולגרום לפריטוניטיס) .

כפי שכתבנו, כל המקרים שהובאו כדוגמאות ע"י ה-FDA, קרו וטופלו במרפאותינו, וחלקם לאחרונה. לשואלים כיצד שורדים הכלבים בטבע, נזכיר כי ראשית, הכלב בצורתו המתורבתת הנוכחית מזה אלפי שנים, אינו חית בר מותאמת למזונה (כן, גם צ'יוואווה זעירה וגם בולדוג כרסתן, מקורם בזאב..) .

יתר על כן, הטבע, בניגוד לתדמיתו הרומנטית, אינו סלחן- ובפשטות, לחיה פגועה יש סיכוי טוב למות בדמי ימיה במצב זה, מבלי שנדע כלל על חייה ומותה.

בחרתי לצרף דווקא תמונה נדירה של היתקעות עצם-מזל (wish-bone) של תרנגולת, בגרונו של חתול, מה שגרם לקשיי נשימה, וצורך באנדוסקופיה דחופה. העצם נדחפה בזהירות לקיבה, נחתכה וחלקיה נשלפו דרך הפה. לחתול שלום.
בד"כ, כאמור, הפגיעה השכיחה לפגיעות הללו הינה בד"כ בכלבים, וכאמור, אינה נדירה כלל.