כל חצי שנה, כמו שעון, אפשר לדעת שלוקה, הכלבה של השכן שלנו, מיוחמת. כל כלבי השכונה מגיעים לשער הבית ומחכים ללוקה שתופיע. במשך שבוע, כל טיול עם לוקה מלווה בשיירת המעריצים, ובניסיונותיו הנואשים של אלי (בעליה של לוקה) למנוע ממנה להזדווג עם אחד מהחבורה. לפעמים הוא מצליח, אך היו כבר שני הריונות שהניבו לא פחות מ- 12 גורים!

וכל חצי שנה, עולה השאלה – אלי, למה שלא תעקר אותה כבר וזהו? לאלי אין תשובה ברורה, רק ש"הוא לא יכול לעשות לה את זה".

אז זה המקום להסביר כמה עניינים בנוגע לעיקור. ישנן מספר סיבות מצוינות למה כדאי לעקר:

  1. למנוע הגעתם לעולם של אלפי גורים שלא יימצא להם בית. בישראל קיים מצב מתמיד של ריבוי יתר של כלבים וחתולים. גורלם של רבים מהם הוא שנים ארוכות במכלאות או המתת חסד. עיקור יכול למנוע חלק ניכר מהסבל.
  2. סיבות רפואיות – עיקור מקטין משמעותית את הסיכון לחלות בסרטן העטין ובדלקות וגידולי רחם ושחלות. סרטן העטין ודלקות רחם הנם מצבים נפוצים מאד בכלבות שאינן מעוקרות.
  3. איכות חיים – גם לכלבה וגם לבעלים אין הנאה רבה מתקופת הייחום. הבעלים נאלצים לסבול את הלכלוך וההתעסקות עם הזכרים שמחפשים את קרבת הכלבה. הכלבה בוודאי לא נהנית מלבלות סגורה בבית מחשש להזדווגות.

ועוד כמה שאלות נפוצות –

  • למה לא לתת לכלבה להמליט פעם אחת, "שתחווה את האימהות" ואז לעקר? כלבה אינה חשה צורך נפשי להרות ולהיות אמא. כמובן שברגע שישנה המלטה הכלבה מתנהגת לפי כל האינסטינקטים האמהיים, אך החוויה כולה לא תחסר לה אם לא תתרחש מלכתחילה. בנוסף, הקטנת הסיכון לסרטן העטין היא משמעותית יותר ככל שהעיקור מתבצע מוקדם יותר, ועדיף עוד לפני הייחום הראשון.
  • הכלבה לא תשמין מאד בעקבות העיקור? לא בהכרח. ייתכן שינוי מסוים בקצב חילוף החומרים, אך בד"כ מעורבים בהשמנה גם נטייה גנטית, חוסר פעילות ואכילה מופרזת. שמירה על תזונה ופעילות נאותים תמנע השמנת יתר.
  • הכלבה לא תאבד את שמחת החיים שלה/ תהפוך לתוקפנית / תשנה את אופייה? ממש לא. אין לעיקור השפעה על אופייה של הכלבה.