הקדמה :

המושג הרפואי "cherry eye", מתייחס לצניחה של בלוטת הדמעות של העין/ של בלוטה המצויה בעפעף השלישי של הכלב. בניגוד לאנשים, לכלבים יש עפעף שלישי הממוקם בזוית העין הפנימית וכולל בלוטה האחראית לייצור הדמעות. באופן רגיל לא ניתן לראות את הבלוטה, אך מסיבות מסוימות (שלא תמיד מובנות לחלוטין), הבלוטה צונחת (בולטת כלפי חוץ), מתנפחת ולבסוף מתקבל מראה של בליטה אדומה המכונה, עקב צורתה, cherry eye”" ("עין דובדבן").

באילו כלבים הבעיה לרוב מופיעה?

כל סוג של כלב יכול לפתח cherry eye”", אך ישנם מספר גזעים הנוטים יותר לכך (בשתי העיניים), ביניהם ה: בוסטון טרייר,בולדוג צרפתי, בול טרייר, ביגל, שאר-פיי, לאסה-אפסו, סיינט ברנרד ועוד. בכלבים מועדים לכך לרוב נראה זאת בגיל צעיר (אך לא תמיד), ביתר הכלבים נוכל לראות זאת בכל גיל, בזכרים ובנקבות.

מה גורם לכך?

הסיבה המדויקת אינה ידועה, אך ההשערה העיקרית היא שהמצב נוצר על רקע של חולשה של רקמת החיבור המחברת את הבלוטה לרקמה הסובבת אותה בעין. החולשה מאפשרת לבלוטה לצנוח. צניחת הבלוטה חושפת אותה לאוויר היבש, וכתוצאה מכך היא סובלת מגירוי ו/זיהום אשר גורם לה להתנפח. מעבר למופע הקליני של העין עצמה, תתכן הפרשה מהעין, הכלב מגרד או משפשף את העין וכך מוביל לטראומה נוספת לגלגל העין.

איך מטפלים?

טיפול מקומי תרופתי אינו מספיק לבדו ברוב המקרים, לכן יש לנתח את העין על מנת להחזיר את הבלוטה למקומה האנטומי. מומלץ שלא להשתהות יתר על המידה עד למועד הניתוח שכן העין בסיכון לטראומה נוספת (על רקע שפשוף או גירוד) ובלוטת הדמעות עלולה לעבור נזק בלתי הפיך. בשום פנים ואופן אין לכרות את הבלוטה, שכן הבלוטה אחראית לייצור דמעות המגנות וחיוניות לתפקוד העין. ללא הבלוטה הכלב יסבול ממצב חמור של "עין יבשה" הדורשת טיפול יומיומי.

הניתוח:

רוב המנתחים מצמידים את הבלוטה למקומה באמצעות תפרים המחברים את הבלוטה למבנים עמוקים בארובת העין. במרפאותינו נעשה במקביל ניתוח נוסף ובו הבלוטה מוטמנת בכיס יעודי על מנת לספק יציבות גדולה יותר. לאחר הניתוח ממשיכים בטיפול המקומי בתרופות המתאימות ומגנים על העין ועל הניתוח מפני טראומה נוספת באמצעות קולר אליזבטני.