למה תמיד באמצע הלילה? למה מקרי חירום לא יכולים לקרות ככה סתם ב-10 בבוקר? השבוע קראו לי בבהלה למרפאה באמצע הלילה לטפל בכלב פקינז שלפתע שותק בחלק גופו האחורי. לאחר סדרת בדיקות חשדתי בבעיה של פריצת דיסק.

מה? גם לכלבים יש פריצת דיסק? אז התשובה היא כן, בהחלט והנה ההסבר:
עמוד השדרה מורכב מחוליות המחוברות אחת לשניה בשרשרת ובתוכן, בתעלה, עובר חוט השדרה. תפקידו של חוט השדרה להעביר מסרים מהמח אל חלקי הגוף השונים ומהם חזרה למח. בין כל שתי חוליות, מתחת לחוט השדרה, נמצא הדיסק שתפקידו למנוע חיכוך בין החוליות ולאפשר לעמוד השדרה גמישות בזמן תנועה
הדיסק הינו מעין כרית שיכוך זעזועים, המורכבת ממעטפת טבעת חיצונית סיבית וחלק מרכזי רך. עם הזמן, חלים שינויים במרקם של הדיסק: הטבעת החיצונית נסדקת והחלק הפנימי מתקשה. תנועה של החוליות יכולה להביא לפריצת החומר המרכזי החוצה, דבר המוכר בשם פריצת דיסק.

לרוע המזל, עקב מבנה אנטומי, ברוב המקרים הדיסק נע כלפי מעלה (לתוך תעלת השדרה) וגורם ליצירת לחץ על חוט השדרה ושיתוק חלקי או מלא בעקבותיו. פריצת דיסק כזו, המופיעה באופן פתאומי, יכולה להופיע בכלבים וחתולים מכל גזע וגיל, אולם היא נפוצה ביותר בכלבים מאורכים בעלי רגליים קצרות כמו דאקל, פקינז, ביגל ובולדוג.

סוג אחר של פריצות דיסק הן אלה המופיעות בצורה כרונית ואופייניות לכלבים בוגרים מגזעים גדולים.
הסימנים האופייניים הם כאב, חוסר קואורדינציה ודרגות שונות של שיתוק, ומצביעים על כך שהחיה סובלת מנזק בעמוד בשדרה. כמובן שיש לעמוד על הגורם (טראומה, פריצת דיסק, דלקות, גידולים או אף תולעת הפארק).

אבחון: במקרים של חשד לפריצת דיסק יש לשקול ביצוע בהרדמה של צילומי עמוד השדרה, ובד"כ צילומים עם חומר ניגודי (חומר צבע שמוזרק אל נוזל עמוד השדרה), תהליך המכונה מייאלוגרפיה, או CT מייאלו-CT לעמוד השדרה.

טיפול: השיקולים לבחירה בטיפול זה או אחר מתבססים על חומרת הנזק, האם מדובר באירוע ראשון או חוזר, יכולת הבעלים לתת טיפול סיעודי בתקופת ההחלמה ויכולת הוצאה כספית.

הטיפול נע בין מנוחה מוחלטת, הזרקת חומרים שונים ועד לניתוח שמטרתו סילוק הדיסק שפרץ והסרת הלחץ מחוט השדרה. לעיתים, בהתאם לחומרת הבעייה, מספיק טיפול רפואי המתבסס על מנוחה מוחלטת והגבלת תנועה לתקופה ממושכת. טיפול זה אינו מסיר את הלחץ, אבל תיתכן הפחתה של הכאב ע"י הורדת הבצקת והנפיחות סביב חוט השדרה (הנובעים מפריצת הדיסק), עד לעיכול החומר ע"י הגוף.
בכל מקרה מדובר במקרה חירום(גם באמצע הלילה)!!! יש להגיע מהר ככל הניתן לבדיקה ע"מ להקטין את הנזק.
הזמן קריטי במקרה זה. ככל שהטיפול יחל מוקדם יותר, סיכויי הכלב לחזור לתפקוד עדיפים.