שימוש בשמן דגים בכלבים וחתולים

שימוש בחומצות שומן רב בלתי רוויות Poly Unsaturated Fatty Acids(PUFA)
נחשב כיום כאמצעי טיפולי חשוב במגוון רחב של מצבים ברפואה וטרינרית (וגם בהומנית).

מקובל כיום לטפל או לשלב טיפול במגוון רחב של מצבים אלרגיים כגון אטופי (אסטמה של העור), אלרגיה לפרעושים, בעיות עור שונות כגון סבוריאה, דלקות עור ואוזניים.
השם שכולם מכירים היום בתחום חומצות השומן הוא אומגה 3 או אומגה 6 .
הקיצור המקובל לחומצות שומן חיוניות הוא Acids Fatty Essential או EFA

955

שמנים צמחיים מסויימים מכילים תכולה גבוהה של חומצה לינולאית וחומצות אחרות מקבוצת אומגה 6 למשל שמן חמניות, שמן סויה ושמן תירס. שמנים צמחיים אחרים מכילים תכולה גבוהה של חומצות מקבוצת אומגה 3 ואלו למשל חריע , פשתה ונר הלילה.

שמנים המופקים מדגים מצטיינים בתכולה גבוהה של שמנים מקבוצת אומגה 3 וחומצות שומן ארוכות במיוחד ובלתי רוויות במיוחד, לפיכך חשיבותם בטיפול ושימוש בהם קיים כבר שנים רבות. המבוגרים שבכם בוודאי זוכרים איך ההורים הכריחו אותם לשתות כף שמן קיק כל יום.

פעילות חומצות שומן מקבוצת אומגה 3:
חומצות שומן מקבוצת אומגה 3 כמו חומצה לינולנית ו-EPA עוזרות במניעת יצור של חומצה ארכידונית הקשורה למנגנון הדלקת ולדיכוי מערכת החיסון .

אטופי (אסטמה של העור) – כיום ידוע ממספר רב של מחקרים שנערכו כי ניתן לטפל באטופי על רקע שונה ומגוון בבעלי חיים ובני אדם בחומצות שומן.
במחקר אחד בכלבים נמצא כי שימוש בחומצות שומן בלבד ללא תרופות נוספות הוריד את הגירוד ב-26% מהמקרים.

אלרגיה לפרעושים– עקיצת פרעוש גורמת לתגובה אלרגית מסוג אחר מזה שנגרם מאטופי. לאחרונה נמצא כי ניתן להשיג שיפור ניכר ברמת הגירוד ובגודל הנפיחות בחולים שטופלו EFA-ב לעומת חולים שלא טופלו. אלרגיה לעקיצות פרעוש מלווה במקרים מסוימים בדלקות האוזן החיצונה, דלקות אלו ניתנות לטיפול על ידי שילוב של EFA במזון והפחתת השחרור של מתווכים דלקתיים.

מחקרים בדקו ומצאו שיפור במגוון סימנים קליניים גם בבעלי חיים וגם בבני אדם במקרים של אריתמה(אדמומיות), גירוד, קשקשים, ליכניפיקציה(השחרה של העור), היפרקרטוזיס(עודף ייצור קרטין שהוא מרכיב בעור), התקרחות, תלישת שיער, פרווה עמומה ועוד.

פרסומים חדשים מראים אף קשר גנטי במקרים של אלרגיה (אטופי), ולמעשה גזעים מסוימים הם בעלי נטייה גבוהה לאטופי כמו למשל terrier highland West ודלמטי. בעבודה נוספת נמצא כי ניתן לטפל באימהות שהן מועדות להמליט גורים אטופים עקב נטייה גנטית במשך תקופת ההריון וההנקה בחומצות שומן ולהביא לירידה משמעותית בשיעור האטופיה בגורים אלו.

ברוב המזונות היבשים המסחריים לכלבים וחתולים מאיכות טובה יש ריכוז מספק של חומצה לינולאית אך בחלקם הגדול יש חסר בחומצות אומגה 3 בכלל וחומצה לינולנית בפרט.
לאחרונה התפרסם כי היחס המומלץ בין אומגה 6 : אומגה 3 הוא בין 5-10 כלומר פי 5 עד פי 10 יותר חומצות שומן מקבוצת אומגה 6 מאשר אומגה 3. מתברר כי רבים מן היצרנים לא מודעים לכך והיחס איננו כזה.

מחקרים מראים כי הצורך לחומצות שומן עולה עם הגיל ולאור העובדה כי מזונות מסחריים לקבוצת גיל זו הם דלי שומן ועלולים להיות בעלי חוסר בקבוצה חשובה זו של חומצות שומן מומלץ להוסיף חומצות שומן ממקור חיצוני.

שימוש נוסף של שמן דגים הוא בשילוב עם חומרים "מגרזי" מפרק ע"מ לטפל גם בבעיות פרקים ומפרקים (שמות נפוצים הם מגהגלופלקס, גלוקוזאמין, כונדריטין, קונסיקווין וכו').

לסיכום:

שמן דגים יעיל במגוון של פעילויות רפואיות והעיקריות שבהן: מניעת או הפחתת תגובה דלקתית בעיקר בדלקות עור, הפחתת תגובות אלרגיות, חיזוק העור והשיער ומראה פרווה בריא יותר.