אבצסים בכלבים ובחתולים

אבצסים הם הצטברות של מוגלה בעקבות זיהום אשר "נכלא" באזור מסוים. אבצסים נפוצים מאד בחתולים ובכלבים ומצריכים טיפול וטרינרי.

הסיבה הנפוצה ביותר להיווצרות אבצסים בחתולים היא פצעי נשיכה בעת קרבות חתולים (נפוץ במיוחד בחתולי רחוב שאינם מסורסים). בעת הנשיכה נוצר נקב קטן מאד בעור דרכו חודר פנימה זיהום מחלל הפה של החתול הנושך. הפצע העורי קטן מאד ונסגר במהרה בד"כ. הזיהום שחדר פנימה נמצא בתנאי לחות וטמפרטורה הנוחים מאד לשגשוג החיידקים, והגוף בתגובה מפעיל את מערכת החיסון כנגד הזיהום. תאי מערכת החיסון (התאים הלבנים בדם) המגיעים בהמוניהם לאזור, ביחד עם פסולת תאית, הם למעשה המוגלה.

נשיכות הן לא הגורם היחיד להיווצרות אבצס. גורמים נוספים הם גופים זרים החודרים אל מתחת לעור (כגון מלעני שיבולת שועל, קוצים, שבבי עץ וכו'). זיהומי שיניים יכולים אף הם לגרום לאבצס בפנים.
כמו כן אבצסים לא חייבים להימצא דווקא מתחת לעור. הם יכולים להתרחש גם באיברים פנימיים, כאשר ישנו זיהום אותו הגוף מנסה לבודד.

849

איך מזהים אבצס?

ברוב המקרים ניתן לראות נפיחות עורית, חמה וכאובה. סימנים נוספים הם חום גבוה, חוסר פעילות, חוסר תאבון. תתכן צליעה אם האבצס הוא באחת הגפיים.

איך מטפלים? הוטרינר ינקז את תוכן האבצס באופן יסודי ויבצע שטיפות סטריליות של המקום, יש לסרוק היטב את האזור אם יש חשד לגוף זר. במידת הצורך הוטרינר יכניס נקז שמטרתו לאפשר להפרשות להתנקז החוצה.

בנוסף לטיפול המקומי יש צורך בטיפול אנטיביוטי מתאים ע"מ להילחם בזיהום החיידקי. אנטיביוטיקה בלבד, ללא ניקוז וניקוי האבצס, לא מהווה טיפול יעיל, מכיוון שהיא אינה מצליחה לחדור אל האבצס. במידת הצורך ניתן טיפול להורדת חום וכאבים.

881