דלקת מעי דמית בכלבים / Hemorrhagic GastroEnteritis (HGE) in Dogs

דלקת מעי דמית היא מחלה נפוצה מאוד בכלבים, המחלה עלולה להתפרץ בכל הגזעים, בכל המינים ובכל הגילאים (אם כי היא נפוצה יותר בכלבים קטנים בגילאי 2-4 שנים), לרוב המחלה מתפרצת ללא התרעה מוקדמת בכלבים שרק יום קודם היו בריאים לחלוטין.

סימנים:

רוב הסימנים הם חוסר אכילה, הקאות, שלשול שהופך לשלשול דמי, חולשה, אפטיה וירידה בפעילות.

גורם:

הסיבה למחלה עדיין אינה ברורה וישנן הרבה תיאוריות להתפרצות המחלה: מזון, חיידקים, רעלנים של חיידקים, וירוסים, פרזיטים של מערכת והעיכול וכו', אך עד היום לא הוכחה אף אחת מהתיאוריות.
כלבים אשר סבלו פעם אחת מהמחלה עלולים לסבול ממנה שוב בעתיד.

אבחון:

לרוב האבחון הוטרינרי מתבצע ע"י שלילת גורמים אחרים לשלשול דמי, בשילוב עם הופעת המחלה באופן פתאומי, התייבשות ועליית ריכוז התאים האדומים בדם(עליה ב-PCV).
יש לזכור שישנם גורמים רבים אחרים (גוף זר, כיבים, חיידקים, וירוסים, תולעים, פרזיטים אחרים, בעיות קרישה וחוסר טסיות וכו') שעלולים לגרום לדימומים במערכת העיכול וחשוב להגיע לבדיקת וטרינר ע"מ לשלול אותם.

לרוב המחלה אינה קטלנית אם היא מטופלת בזמן ובטיפול נכון. ללא טיפול הכלב עלול להיכנס למצב של התייבשות ושוק.

טיפול:

הטיפול מתחלק לשני מישורים, האחד ממשקי (שינוי מזון) והשני רפואי:

אוכל ומים:

צום של 12 שעות (ללא מים וללא אוכל), במידה ואין הקאות ניתן להתחיל כמות קטנה של מים (1/4 כוס), במידה ועדיין אין הקאות ניתן להכפיל את כמות המים כל שעתיים.

במידה ואין הקאות עם מים במשך 6 שעות ניתן להתחיל לתת מזון:

מזון רפואי – Intestinal או I/D ניתן לתת בתחילה כף, במידה ואין הקאות במשך שעה ניתן להכפיל את הכמות, במידה ויש הקאות יש לחזור לצום ולהתחיל מהתחלה, במידה וההקאות ממשיכות יש ליצור קשר עם הוטרינר במרפאה!
מזון בייתי – ניתן להכין מזון בייתי : אורז (מאודה עם 3 כוסות מים על כל כוס אורז, ניתן להוסיף מעט עוף מאודה (ללא תבלינים, ללא שמן, ללא עצמות וללא סחוס), ניתן לתת פסטה מבושלת ללא תבלינים ורטבים וכן גבינת קוטג'.

את המזון יש לתת 3 ימים ללא כל מזון אחר. לאחר 3 ימים ניתן להתחיל לחזור למזון הרגיל באופן הדרגתי:
ביום הרביעי 1/3 מזון רגיל + 2/3 אורז (או מזון רפואי)
ביום החמישי – ½ מזון רגיל ו-1/2 אורז (או מזון רפואי)
ביום השישי 1/3 אורז (או מזון רפואי) ו-2/3 מזון רגיל.
ביום השביעי – חזרה למזון רגיל.

תרופות:

לרוב יש שילוב של 2 סוגי אנטיביוטיקה ותרופה להורדת רמות החומציות במערכת העיכול.

הופעת דם בצואה או בשלשול עלולה להעיד על מחלה קשה!

חובה להגיע לוטרינר לבדיקה וטיפול!