הזנת כלבים וחתולים

כ"הורים" מסורים לחיות המחמד שלנו אנו נוטים לרצות לפנק אותם ולגוון את הדיאטה שלהם. כלבים רבים מתעניינים יותר במזון שלנו מאשר בשלהם… אז מה עושים?

המזון היבש המסחרי הוא המזון המלא והמאוזן ביותר ולכן הוא צריך להיות המזון העיקרי של הכלב. מותר לתת לכלב לאכול גם פינוקים למיניהם אך אין להפוך את המזון הביתי למזון העיקרי של הכלב.
אותם "מפונקים" שמקבלים רק סטייקים בעצם לא מקבלים תזונה מלאה ונכונה: חלק מאבות המזון יהיו בעודף ואחרים בחסר. לכן חשוב להקפיד שהתוספות למיניהן יהוו מקסימום 10% מהמנה היומית.

מה אפשר לתת במסגרת הפינוקים?

בשר, עוף, דגים – יש להקפיד על שני דברים:

  1. ללא עצמות!!! עצמות עלולות לפצוע את מערכת העיכול או לגרום לחסימת מעי. וכל מי שאומר לעצמו " אבל הכלב שלי אוכל עצמות כבר 10 שנים ולא קרה כלום" – כמו כל דבר יש כאלו שהתמזל מזלם ולמרות הסיכון לא קרה כלום, אבל לא כדאי לסמוך על המזל בעניינים כאלו.
  2. מבושלים היטב – על מנת להימנע מזיהומים שונים במזון.
  3. ביצים וגבינות – גם את הביצים חייבים לבשל היטב כמובן. באשר לגבינות, אפשר לתת גבינות רכות ולא שמנות או מתובלות (לדוגמא קוטג' או גבינה לבנה).
  4. אורז, לחם, תפוח אדמה (כן, מותר לתת תפוח אדמה) – פחמימות למיניהן. ניתן לתת מעט מהן כצ'ופר, רק לא להגזים.
  5. ירקות ופירות – כלבים רבים נהנים מאד מכרסום חתיכות גזר או מלפפון למשל, שיכולים גם להוות חטיף מצוין לכלבים עם עודף משקל.
  6. יש להימנע מבצל ושום שגורמים לאנמיה, ומענבים/צימוקים שעלולים להזיק לכליות בכלבים.

מה לא לתת?

  • כאמור – עצמות
  • מזון מתובל מאד (בין אם חריף/מלוח/מתוק מאד) – גורם לגירוי של מערכת העיכול. כנ"ל לגבי בשר "על האש" (כמות קלקולי הקיבה עולה פלאים ביום שאחרי יום העצמאות…).
  • שוקולד. בניגוד למה שרבים חושבים שוקולד אינו גורם לתולעים אך לעומת זאת עלול לגרום להרעלה. ככל שהשוקולד יותר איכותי ומרוכז (כלומר מריר יותר) הסיכון עולה.
  • תוספי מזון למיניהם . לפעמים כל המוסיף גורע. כאמור המזון היבש מספק את כל אבות המזון בכמויות וביחסים הנכונים. תוספות למיניהן עלולות לגרום לנזק (אלא אם יש אינדיקציה רפואית ספציפית).

בתאבון!