הטיפול בחיה המבוגרת

אודות להתפתחות הרפואה הוטרינרית תוחלת החיים של חיות המחמד עלתה. יחד עם עליה זו בתוחלת החיים התרבו מספר הבעיות כגון בעיות משקל ותנועה, בעיות פרקים, מחלות כיליה, לב וכבד, גידולים ומחלות הורמונליות כגון סוכרת, שינויים בתפקוד בלוטת התריס או יותרת הכיליה שאיתן יש להתמודד בגיל המבוגר.

מתי חיית המחמד נחשבת מבוגרת?

בכלליות חיות מגזעים קטנים חיות יותר אי לכך לא ניתן לקבוע כלל אצבע למתי הכלב נחשב מבוגר. אם ניקח כלב מגזע קטן יתכן ונתייחס אליו כאל מבוגר בגיל 10-13 ולעומתו כלב מגזע דני ענק יכול להיחשב מבוגר כבר בגיל 5-6.

בדיקה וטרינרית באופן קבוע יכולה לעזור לך, הבעלים, לשמור על חיית המחמד האהובה במצב אופטימלי. אם ההגעה לגיל מבוגר מומלץ להגדיל את תדירות הביקורת הוטרינרית ללפחות שתי בדיקות בשנה. במהלך הבדיקה הוטרינרית הוטרינר ישאל שאלות לגבי מצב בריאותו של הכלב במטרה לזהות שינויים שאולי מעידים על תחילתה של בעיה או מחלה. הוטרינר יבצע בדיקה פיזיקלית מקיפה. באם ימצא לנחוץ יתכן והוטרינר ירצה לבצע בדיקות מעבדתיות הנותנות מידע לגבי תפקוד האיברים השונים.

בדיקות מעבדה מומלצות לכלב מבוגר כוללות:

ספירת דם מלאה – בבדיקה זו נמדדים מספרי כדוריות הדם השונות (תאי דם לבנים, אדומים וטסיות). בעזרת בדיקה זו ניתן לזהות מצבים כמו אנמיה, מחלות זיהומיות ולוקמיה.

ביוכימיה של הדם – בבדיקה זו נמדדים מלחים ואנזימים הנמצאים בדם. באמצעות בדיקה זו ניתן להעריך את תפקודם של האיברים השונים כגון הכליות, הלבלב או הכבד. על סמך תוצאות בדיקה זו ניתן, במידת הצורך, לקבוע אילו בדיקות נוספות נחוצות ומהם הטיפולים הנדרשים.

בדיקת שתן – בבדיקה זו נבדק ריכוז או דילול השתן ונבחנת נוכחותם של חומרים שבאופן נורמלי לא אמורים להימצא בשתן, כגון חלבון, סוכר, תאי דם לבנים או דם. בעזרת בדיקת השתן ניתן לאבחן זיהומים בדרכי השתן, סכרת, התייבשות, ירידה בתפקוד כלייתי ועוד.

על סמך תוצאות בסיסיות אלו ניתן יהיה לקבוע האם יש צורך בבדיקות נוספות כגון צילומי רנטגן, אולטרסאונד, בדיקת לחץ דם, א.ק.ג., בדיקות דם הורמונליות וכד'.

שינויים סנסורים בגיל המבוגר

עם הגיל חיית המחמד יכולה להפוך ל"איטית" מכיוון שהחושים השונים (ראיה, שמיעה, ריח, מגע וטעם) קהים. הירידה במהירות התגובות לגירויים הינה תהליך איטי ולעיתים כמעט ואינו מורגש. הדרך הטובה ביותר לעקב את התדרדרות זו הינה ע"י שמירת בעל החיים פעיל בעזרת משחקים ואימונים.
בדומה לבני האדם , בגיל המבוגר יכולים להופיע סימנים של ירידה בתפקוד המוחי, המתבטאים בשינויי התנהגות, אישיות, איבוד הרגלים ישנים ופיתוח הרגלים חדשים.

שינויים פיזיים

עם הגיל הגוף פחות עמיד בפני זיהומים ותהליכי החלמה איטיים יותר, לכן חשוב להיות עירניים לסימני מחלה ראשוניים ולפנות לטיפול וטרינרי עם הופעתם.
סימנים המצריכים התייחסות:

  1. עליה בצריכת מים או בכמויות שתן
  2. איבוד/עליה במשקל
  3. איבוד/עליה קיצונית בתיאבון
  4. הקאות חוזרות
  5. שלשול מתמשך או קושי במתן צואה
  6. צליעה
  7. ירידה בראיה (התקלות בדברים, אי זיהוי של אנשים או חפצים)
  8. שינוי בגודל הבטן
  9. עליה בזמן השינה וחוסר פעילות או חוסר מנוחה וחוסר שינה
  10. ריח רע מהפה או ריור מתמשך
  11. קושי בלעיסת מזון יבש
  12. איבוד שיער באזורים מסוימים של הגוף או המלווה בהתגרדויות
  13. שיעולים