פרוצדורות רפואיות רבות מבוצעות תחת הרדמה. בעולם הווטרינריה, לא רק ניתוחים או הליכים מכאיבים דורשים הרדמה, אלא אף טיפולים כגון ניקוי שיניים, ולעתים אף בדיקה יסודית, צילום או לקיחת דם בחיה שאינה מאפשרת לבצע זאת בעודה ערה.
פעמים רבות אנו נתקלים בשאלות בנוגע לסיכונים הכרוכים בהרדמה. כאן נסביר בקצרה על השימוש בחומרי הרדמה, הסיכונים, ובעיקר על הדרכים בהן אנו ממזערים את אותם הסיכונים.

חומרים – קיים מגוון של חומרי הרדמה. הבטיחות של כל חומר משתנה, ובחירת החומרים נעשית בהתאם לבע"ח, מצבו הרפואי, ומהות ומשך הטיפול. בד"כ אנו משתמשים בשילוב של חומרים, דבר המאפשר להשתמש במינון נמוך יותר של כל חומר וכך להנמיך את הסיכון.

הרדמה בנוזל או בגז? קיימים חומרי הרדמה הניתנים כנוזל בהזרקה, וחומרים הניתנים כגז בשאיפה באמצעות מכונת הרדמה. ההרדמה בגז בטוחה במיוחד עקב היכולת להפסיק את ההרדמה במהירות אם יש צורך בכך. כמו כן הרדמה זו מלווה כמעט תמיד בהכנסת צינור נשימה, דרכו מקבל בע"ח את החמצן וחומר ההרדמה. הצינור שומר על דרכי הנשימה פתוחות ונקיות עד שבע"ח מתעורר, ומונע מרוק/ הפרשות/ קיא לחדור אל דרכי הנשימה.

אמצעי ניטור בזמן ההרדמה – אנו משתמשים בציוד רפואי משוכלל על מנת לעקוב אחר מצב בע"ח המורדם. מוניטור אק"ג מאפשר לנו לעקוב אחר קצב הלב ואופן פעילותו. מכשיר הקרוי pulse-oximeter נותן לנו מידע על ריכוז החמצן בדם. אמצעי נוסף הוא מד לחץ-דם.

מכונת הנשמה – בבע"ח עם תפקוד נשימתי לקוי, כל ניתוח המערב פתיחת בית-חזה, ומצבי חירום מסוימים אנו משתמשים במכונת הנשמה המאפשרת הזרמת חמצן סדירה.

גישה לווריד ומתן נוזלים – בכל הרדמה אנו מכניסים קטטר וורידי המאפשר מתן נוזלים. אחד החששות בזמן הרדמה הוא ירידה בלחץ דם ועקב כך ירידה באספקת הדם לאיברים השונים. מתן נוזלים תוך-ורידי שומר על זרימת דם תקינה . קטטר הוריד חשוב גם במידה ובע"ח מפתח תגובה בעייתית להרדמה, אז יש צורך בפעולה מהירה, בין השאר מתן חומרים ישירות לווריד, ללא עיכובים.

חימום – בעת ההרדמה חום הגוף יורד, וחשוב לשמור על חום גופו בעת ההרדמה ולאחריה ע"מ לשמור על חילוף חומרים תקין ועל פינוי של חומרי ההרדמה מהגוף בתום ההרדמה.

בדיקת דם – בדיקת דם מקדימה להרדמה היא אמצעי בטיחותי חשוב ביותר, בעיקר בבע"ח מבוגרים או חולים אך גם בצעירים ובריאים. הבדיקה מאפשרת לנו להעריך מצבי דלקת, אנמיה, בעיות קרישה ובעיות ספציפיות לאיברים שונים, כגון הכליה והכבד. ממצאי בדיקת הדם ישפיעו על ההחלטה האם לבצע הרדמה, באיזה תזמון, ובאילו חומרים להשתמש.

אנטידוט – לחלק מחומרי ההרדמה קיים חומר הסותר את פעולתם = אנטידוט. אנו מקפידים להחזיק את האנטידוטים הקיימים עבור החומרים בהם אנו משתמשים. במידה וישנה תגובה בעייתית לחומר אנו נותנים מיד את האנטידוט. בכל מקרה בתום ההרדמה אנו נותנים אנטידוט ע"מ להאיץ את ההתאוששות.