"רלף אכל חפיסת שוקולד וכעת הוא רועד בכל הגוף, מה עושים?"

הרעלת שוקולד

שלומית הגיעה למרפאתנו עם רלף, כלב היורקשייר טרייר בן השנתיים שלה, כשהוא רועד בכל גופו. לאחר שיחה עם שלומית הסתבר שרלף אכל חצי חפיסת שוקולד. שלומית לא ידעה ששוקולד מכיל רכיבים הרעילים עבור בעלי חיים וכי תגובת הרעד של רלף מעידה כי הוא הורעל מהשוקולד.

חפיסת שוקולד מריר קטנה יכולה להרוג כלב ששוקל 20 ק"ג. שוקולדים המכילים אחוזי קקאו גבוהים יותר (כדוגמת שוקולדים איכותיים ושוקולד מריר) דורשים כמות קטנה יותר כדי לגרום להרעלה.

מה יש בשוקולד שרעיל לבעלי חיים?

בשוקולד ישנם מספר רכיבים רעילים:

  1. תאוברומין שגורם ל:
    גירוי יתר של עצבים במערכת העצבים המרכזית והיצרות של כלי דם
    גירוי לבבי (ולכן לקצב לב מהיר וכיווציות רבה יותר של שריר הלב)
    גירוי שרירי שלד וכיווצם
  2. קפאין: מביא לשחרור אדרנלין ונוראדרנלין ולכן למגוון ההשפעות שלהם על הגוף (כן..כן.. גם קפה ותה המכיל קפאין אסורים לבעלי חיים..)

מי בסכנה להיות מורעל?

שוקולד רעיל לכלבים ולחתולים. בד"כ הרעלות חמורות יותר נראות בגורי כלבים, כלבים צעירים וכלבים מגזעים קטנים.

אילו סימנים אראה אם בעל החיים שלי הורעל?

  • סימני מערכת עיכול: הקאות ושלשולים
  • סימני מערכת שתן: שתייה והשתנה מרובים
  • סימנים עצביים: היפראקטיביות, עוויתות, נשימה מהירה
  • סימני שריר שלד: רפלקסים מוגזמים, רעידות
  • סימני לבביים: קצב לב מואץ

ההרעלה יכולה להוביל לתרדמת ומוות.

אז מה עליי לעשות אם חיית המחמד שלי אכלה שוקולד?

דבר ראשון יש ליצור קשר עם ווטרינר, להסביר מתי השוקולד נאכל, כמה נאכל ובאיזה סוג שוקולד מדובר. ברוב המקרים, הווטרינר יבקש שתבואו עם בעל החיים לקבלת טיפול.

אצל הווטרינר..

מטרת הטיפול תהיה לסלק את הרעלן מהגוף של בעלי החיים כמה שיותר מהר ולטפל בתופעות לוואי. אם השוקולד נאכל בשעתיים האחרונות ובתנאי שבעל החיים בהכרה, הווטרינר ירצה לתת חומר שיעודד הקאה ולאחר מכן ייתן פחם פעיל הסופח את הרעלנים. במקרה הצורך, ייעשה שימוש בשטיפות קיבה.

כמו כן, כדי "לשטוף" את הרעלן מהגוף ולהביא לסילוקו בצורה מהירה יותר, בעל החיים יחובר לנוזלים לווריד בקצב מהיר יחסית ויוכנס קטטר שתן שיאפשר פינוי שתן מיד עם הצטברותו בשלפוחית השתן כדי למנוע ספיגה מחדש של הרעלן לדם מהשלפוחית.

במקרים בהם יש עוויתות, רעד שרירים או הפרעות קצב – יש צורך במתן תרופות לטיפול ספציפי.

מה הצפי להחלמה של חיה מורעלת?

  • אם מדובר בבעל חיים בהריון או מניק, ההרעלה עלולה לפגוע בוולדות. זאת מאחר ותאוברומין עובר את השלייה ועובר בחלב ולכן עלול לגרום להופעת מומים בעוברים או לגירוי יתר של גורים יונקים.
  • הצפי להחלמה עבור בעל החיים שהורעל הוא טוב מאוד עם סיכויים גבוהים להחלמה מלאה בתנאי שהטיפול החל ב-2- 4 שעות הראשונות מאכילת השוקולד. הצפי פחות טוב במקרים שהופיעו כבר סימנים נוירולוגיים או לבביים.