"רוקי", כלב זקן בן 15, נתגלה כחולה סרטן. בעליו התקשו לקבל את הבשורה, מיררו בבכי וסרבו להתנחם. הסבל היומיומי והדילמה מה באמת טוב עבורו כעת, קרעה את נפשם.

מחלה קשה, ובמיוחד מחלה סופנית, הינה טראומה לכל אחד מאיתנו. אותו חבר או חברה על ארבע, שליוו אותנו שנים כה רבות, נמצא על ערש דווי, סובל, נדרש לעזרה ולעיתים, במקרים סופניים קשים, אנו נדרשים לסייע לו בחסד אחרון של מניעת סבל.

כאשר חיית המחמד שלך מאובחנת במחלה קשה/סופנית, אנו מוצפים במגוון של רגשות (שוק, הכחשה, בלבול, פחד, עצבות, כעס, אשמה ו/ או חוסר אונים). תחושות אלו נורמאליות ומובנות, ומבטאות את ההשלמה או ההכרה בכך שחבר יקר לליבנו חולה, ולעיתים קצרה ידינו מלהושיע. במצבים כאלה, קשה מאוד להתנהל באופן שגרתי ורבים מספרים כי אינם מסוגלים לחשוב בבהירות ונדמה להם כי מצויים תחת "מסך של ערפל"

להלן מספר אסטרטגיות שנועדו לעזור לך להתמודד עם החלטות ומצבים קשים:

  1. בקש מהרופא לסכם בפשטות את הנאמר, משמעות ודרכי פעולה אפשריות. כתוב את מה שנאמר ע"י הוטרינר המטפל, שכן לרוב מדובר באינפורמציה רפואית רבה, המעלה שאלות רבות, ולכן קשה לזכור ולעכל הכל. לאחר שנפגשתם, אל תהסס להכין רשימה של שאלות ודאגות שנותרו עדיין פתוחות או בלתי פתורות. נשמח לעזור. חשוב מאוד לדבר על הדאגות עם הוטרינר המטפל, שכן פעמים רבות הוא יכול להאיר נקודות מסוימות או לחדד נקודות קריטיות להמשך הדרך.
  2. מומלץ לחלוק את הרגשותיך עם אנשים קרובים, המבינים ומכירים את טיב היחסים שלך עם חיית המחמד שלך. חשוב לשתף אחרים בתחושות השונות ולא לשמור הכל בפנים. חשוב לכלול גם את ילדי המשפחה, בהתאם לגילם.
  3. לנסות להבדיל בין שני מצבים שונים: "כאב" ו "סבל": "כאב" זו תחושה פיזיולוגית שניתן להעריך ולטפל תרופתית. לעומת זאת "סבל" קשה יותר להגדיר, אך ניתן לכלול תחת מצב זה את חוסר היכולת לבצע פעולות שבשגרה היומיומית (למשל: אכילה, טיולים לעשיית צרכים, תקשורת עם הבעלים או כל פעולה אחרת המאפיינת את החיה כעצמה). כאשר חיה סובלת ניתן לקבוע כי איכות החיים שלה נפגעה.
  4. אין אדם שמכיר את חיית המחמד שלך יותר ממך, ואין מי שיכול לומר כמוך מתי נפגעה איכות חייו חייה. לבעלי חיים שונים יש אישיות שונה וסיבולת שונה ואתה הוא זה שמכיר אותה בצורה המעמיקה ביותר. כאשר איכות החיים של החיה נפגעת משמעותית לדעתך, ואין דרך חזרה, לעיתים, זה הזמן לשקול לטובתה את אופציית המתת החסד.
  5. במצבים כאלה, אין "תשובת ספר". ברור לנו כי כל אחד מאיתנו אוהב את חיית המחמד שלו ורוצה את הטוב ביותר עבורה, אך לכל אדם מערכת שיקולים ואילוצים שונה. כדאי לשקול היטב את כל הגורמים הרלוונטיים ולא למהר לקחת החלטות.
  6. דאג גם לעצמך! אנו יודעים שהדאגה והטיפול באהוב מלחיצה ומעייפת ביותר, ולעיתים באה על חשבון המטפל. חלוקת רגשות, עומסים וטיפולים עם הסביבה הקרובה תקל גם על המטפל.

ושנהייה בריאים…..