התפשלות מעי Intussusception

מדובר בבעיה קשה ומסכנת חיים, הנגרמת ככל הנראה ע"י פעילות יתר של מערכת העיכול ומצריכה טיפול וטרינרי בחירום.
משמעות המילה "התפשלות" מגיעה מהמילה להפשיל (כמו שרוול או גרב) והכוונה היא להיפוך של חלק מעי וכניסתו לתוך חלק מעי אחר.

המחלה נפוצה בעיקר בכלבים וחתולים צעירים, ועלולה להגרם ע"י כמויות גדולות על תולעים במערכת העיכול, עקב מחלות וירליות כגון מחלת הפרוו בכלבים או חתלתלת בחתולים, הגורמות לשלשולים והקאות דמיות, ע"י מחלות חיידקיות הגורמות לדלקות מעיים או ע"י גופים זרים כגון עצם, פלסטיק ועץ.

פעילות היתר של המעי בכל התהליכים שהוזכרו, עלולה לגרום לתנועה הפוכה של המעיים וכניסה של חלק אחד לתוך האחר ויצירת ההתפשלות, בדומה למוט טלסקופי, שחלק אחד בו נכנס לתוך חלק אחר.
המחלה נפוצה גם בילדים בגילאים צעירים (3 חודשים עד 3 שנים).
לרוב מדובר במעי הדק, אולם מתועדים גם מקרים של המעי הגס.

893

מה בעצם הסכנה?

בעת כניסת המעי לתוך עצמו, החלק הפנימי לא מקבל אספקת דם עקב הלחץ על כלי הדם ולכן עובר תהליך נמק. בנוסף, המעי למעשה נחסם, כיוון שהוא מלא בתוכן תקוע (המעי עצמו), ולכן בעל החיים אינו יכול לאכול ולשתות, מקיא עקב החסימה, לרוב לאחר שמהעי לאחר החסימה התרוקן תיהיה עצירות, ותיתכן הפרשה ג'לטינית או דמית.

894

אבחון

לרוב טנטטיבי ע"פ הסימנים, הוטרינר ימשש את הבטן וירגיש מסה גלילית בתוכה, לרוב יהיה כאב בטן חריף. אבחון רדיולוגי וטרינרי נעשה ע"י צילומי רנטגן בתוספת חומר ניגודי.
אבחון ודאי מתבצע ע"י ניתוח חקר חלל הבטן.

טיפול – כירורגי

במידה ולא מבוצע ניתוח חירום מיידי יש סכנה לקריעה של המעי הנמקי ונזילת תוכן מעי צואתי לתוך חלל הבטן, בנוסף על חדירת בקטריות וטוקסינים מהמעי הנמקי לדם ותוצאה סופית של מוות.
בניתוח בעצם מנסה הוטרינר להוציא את חלק המעי הפנימי מתוך זה החיצוני, במידה וישנה פגיעה בחלקי המעי יש צורך לכרות אותם ולחבר מחדש את החלקים הבריאים.
ההחלמה תלויה במצב המעי ובכמות המעי שנכרתה. לרוב ישנה החלמה מלאה לאחר ניתוח.

חשוב לציין שבמחקרים נמצא חזרתיות ב-25% מהמקרים, ע"מ למנוע חזרתיות ישנה פרוצדורה ניתוחית, בה הוטרינר תופר את המעיים בצורת אקורדיון (לולאה אחרי לולאה) ע"מ למנוע התפשלות חוזרת, הפרוצדורה נקראת enteroplication.

895

לסיכום: מדובר במקרה חירום וטרינרי מסכן חיים. בכל מקרה של חשד יש לפנות מייד לוטרינר לבדיקה!