לסוזי יש חתול ענק, מה זה ענק? 9 ק"ג של חתול מנומר ושמן. יום אחד החתול הפסיק לאכול, לכולם ברור שאם מגיעים לגודל כזה אוכלים הרבה מאוד, ופתאום החתול הפסיק לאכול. למזלו של החתול סוזי החליטה להרים טלפון למרפאה ולהתייעץ. התשובה בטלפון הייתה "תגיעי דחוף למרפאה", וזאת מאחר ויש חשש להתפתחות כבד שומני.

אז מה זה כבד שומני?

כבד שומני זוהי מחלת הכבד הנפוצה ביותר בחתולים. המחלה מאופיינת בהצטברות שומן בתוך תאי הכבד, הגדלה של הכבד ופגיעה חמורה בתפקודו.

איך זה קורה?

הפסקת אכילה גורמת ל"רעב" בגוף מה שגורם לפירוק רקמות שומן בכל הגוף והגעת השומן לכבד, בחתולים שמנים יש הרבה רקמות שומן לכן המחלה מסוכנת ביותר. לכל החתולים יש "פגם" שגורם עיקוב בפינוי שומנים מהכבד, דבר שגורם להצטברותם. בנוסף עקב חוסר האכילה ישנו מחסור בחלבונים שאחראים על הסעת השומן מהכבד ופירוק השומן בכבד מה שמגביר את הצטברות השומן בכבד.

מה יכול לגרום למחלה?

כמעט כל דבר: כל פגיעה, מחלה ואפילו פצע שיגרמו לחתול שמן להפסיק לאכול במשך מספר שעות עד מספר ימים, בעיות בתזונה, בעיות הורמונליות, הרעלות, תרופות מסויימות וכו'.
המחלה יכולה להיות משנית למחלות אחרות כגון סכרת, דלקת לבלב ועוד.

המחלה בעצם מזינה את עצמה כיוון שחוסר אכילה יגרום לפגיעה בכבד, ופגיעה בכבד תגרום להרגשה רעה וחוסר אכילה והמעגל ממשיך עוד ועוד.

איך מאבחנים כבד שומני?

בבדיקה במרפאה תיראה חולשה, תיתכן צהבת, ירידה במשקל, חוסר תאבון עד הפסקת אכילה. בדיקת דם תראה עליה באנזמי הכבד ופגיעה בתפקוד הכבד, אולטרסאונד לכבד ידגים שינוי במרקם הכבד המחשיד להשתמנות כבד ודגימה מהכבד תוכיח שמדובר בשומן (ולא במחלה אחרת כמו דלקת כבד).

אז מה עושים?

חייבים לעצור את התהליך ההרסני מהר ככל הניתן וזאת ע"י האכלה בכח ע"מ להכניס מזון, חלבון ואנרגיה מבחוץ, במידה ולא ניתן להגיע לכמויות מזון מספיק גדולות בהאכלה כזו, יש צורך להכניס צינור הזנה שיאפשר הכנסת מזון בכמות גדולה ישירות אל קיבת החתול.

מה הסיכויים?

תלוי כמובן במחלה הראשונית שגרמה לתהליך להתחיל. יש צורך לטפל כמובן במחלה הראשונית אבל בסה"כ מקובל היום להגיד שבטיפול אגרסיבי ניתן להציל את רוב החתולים החולים במחלת הכבד השומני.
ומה עם החתול של סוזי? לחתול היה פצע ברגל כתוצאה מנשיכה של חתול אחר שגרם לו להרגשה רעה ולכן הוא הפסיק לאכול, הפצע טופל והחתול חזר לאכול (הרבה כרגיל) ומרגיש טוב.