אחת מהבעיות המתסכלות והמסתוריות ביותר שמופיעות בחתולים (אך לא רק בחתולים) היא דלקת כרונית של חלל הפה המכונה Lymphocytic Plasmacytic Gingivostomatitis , או בקיצור LPS.

ההיסטוריה האופיינית היא של חתול עם חניכיים מאוד מודלקות, כאבים באכילת מזון כופתאות יבש עד כדי הפסקת אכילה, ריור מוגבר וכו'. לעיתים, למרות הכאב והסבל, קיימת רק מעט הצטברות של אבנית ע"ג השיניים, ולעיתים, חתול כזה עבר כבר מספר ניקויי שיניים יסודיים ואף עקירות שיניים.

לרוב חלל הפה נראה טוב יותר לאחר ניקוי יסודי של השיניים ואנטיביוטיקה, אך שיפור זה לא נמשך זמן רב.
בביופסיה הנלקחת לצורך אבחון סופי, מאובחנת דלקת המאופיינת בתאים מסויימים של מערכת החיסון (לימפוציטים ותאי פלסמה , ומכאן נגזר שם המחלה -LPS).

התאוריה המקובלת קובעת כי הגורם למחלה היא תגובת-יתר עצמית קיצונית של מערכת החיסון לגורם לא ידוע (כלומר פעילות-יתר של מערכת החיסון התוקפת מרכיב של הגוף, ולהלן- מחלה אוטואימונית).

כיוון שלעתים, לחלק מהחתולים מחלה אחרת ברקע, ולכן יש להקפיד על קבלת תמונת מצב בריאות כללית של החיה מעבר לבדיקה ולטיפול הספציפי במחלת החניכיים. יש חשיבות לאבחון מחלות רקע כגון:

• מחלות נגיפיות הנפוצות בחתולים כגון נגיף איידס החתולים (FIV), נגיף הפארוו של חתולים (פאנלויקופניה) ועוד..
  • מחלות הפוגעות במחזוריות הדם בגוף כגון סוכרת.
  • מחלות אחרות של מערכת החיסון כגון "זאבת" .
  • אלרגיות למזון יכולות לתרום לרגישות החתול להתפרצות LPS.

LPS שכיחה יותר בחתולים גזעיים כגון, סיאמי, הימלאיה ואביסייאן (עקב הורשה גנטית של המחלה).
כיוון שחתולים חולים אינם סבילים לפלאק, גם שכבה דקה גוררת תגובה דרמטית של מערכת החיסון המקומית הגורמת לדלקת חמורה של החניכיים.

מסיבה זו, אחת האסטרטגיות לטיפול ושליטה במחלה היא שמירת הפה נקי מאבנית השן באמצעות טיפול יומיומי הכולל: חיטוי במי פה מיוחדים, צחצוח במשחת שיניים אנזימתית ייעודית לבעלי חיים או מזון כופתאות יבש מיוחד לשיניים (למשל "Dental של Royal Canine). בנוסף יש להקפיד על ניקויי שיניים יסודיים סדירים ויסודיים.

בחתולים קיים לעיתים קושי בשמירה על הגיינת פה, ובמיוחד עקב רגישות רבה של אזור חלל הפה וחוסר שיתוף פעולה… במצבים אלו יש להתערב תרופתית על מנת לספק הקלה זמנית המאפשרת המשך טיפול בבית.

בחזרתיות של המחלה, נאלץ לבצע עקירות השיניים (בעיקר השיניים האחוריות, הטוחנות למיניהן). לעיתים יש צורך גם בניתוח של חניכיים אשר גדלו יתר על המידה ויוצרים כיסים בהם מצטברים שאריות מזון וחיידקים.

רבים מודאגים כיצד החתול יוכל להמשיך לאכול מזון יבש ללא שיניים. יש להדגיש כי רוב החתולים מגיבים לסילוק מקור הכאב בברכה, מסתדרים בצורה טובה מאוד ואף חוזרים לאכול כופתאות מזון יבש תוך מספר שבועות (חלקם אפילו ממשיכים לצוד בהצלחה..)!