פטריות ופטרות

ההערכה כיום היא שקיימים כ-100.000 מיני פטריות שהתגלו והוגדרו עד עתה ועוד כמספר הזה של מינים שתרם התגלו. ישנן עדויות שפטריות התקיימו על פני כדור הארץ כבר לפני 300 מיליון שנה. מתוך כל המינים המוכרים ידוע על כ- 150 מינים שפוגעים בבני אדם ובעלי חיים. מגוון המחלות הנגרם ע"י מינים אלה כולל פגיעות בעור, בריריות, באברים שונים בגוף או פגיעות כלליות שיכולות להסתיים אפילו במות החולה. במקרים בהם המערכת החיסונית פגועה, כתוצאה ממחלה (AIDS בבני אדם, לאוקוזויס בבקר, FIV בחתולים וכו'), או כתוצאה מטיפול רפואי (כימוטרפיה, סטרואידים וכו') או כתוצאה ממצבי עקה (stress) קיצוניים, גם מיני פטריות שאינן נחשבות לפתוגניות עלולות לגרום למחלה.

דופן תא הפטריות הוא ייחודי, ישנם הבדלים מהותיים בין מבנה דופן תאי הפטריות לבין זה של תאי חיידקים וזו אחת הסיבות החשובות לחוסר פעילותם של חלק מהתכשירים האנטיבקטריאלים על פטריות.

ישנם 3 סוגי פטרות הנפוצים בבע"ח:

  • פטרות עור נגרמות ע"י דרמטופיטים.
  • פטרת סיסטמית/ מפושטת: פטריות שפוגעות במגוון איברים, ההתחלה עפ"ר בריאות.
  • פטריות נוספות: פטריות שגורמות לדלקות אוזניים ורחם (הפלות)

דרמטופיטים: קבוצת הפטריות בעלת החשיבות הפתולוגית הגדולה ביותר ברפואה הוטרינרית. הדרמטופיטים "הקליניים" הם לרב ראשוניים (אינם צריכים לתנאים מסייעים). הדרמטופיטים מתאפיינים ביכולתם ביכולתם לשגשג ע"פ רקמות "מתות" (שיער, צפרניים, קשקשים).

בחיות מחמד נפוץ סוג אחד של דרמטופיטים שנקרא Microsporum canis – פוגע בבעלי חיים ובבני אדם. סוג זה יוצר לקויות עוריות קלות לרוב עגולות (Ring Worm) .

ע"מ שתתפתח פטרת עורית יש לרוב צורך בגורמים מסייעים, אלו יכולים להיות:

  1. שטחיים (כגון: אזור לא מאוורר שגורם לעליה בחום ובלחות, העור נהיה רך ופגיע ויש חדירת פטריות), פגיעות ושפשופים – שגורמים לפגיעה מכאנית בעור, גיל – צעירים רגישים יותר, בעיות בייצור קרטין (ההגנה של העור) או בעיות אחרות באספקת דם ומזון לעור.
  2. סיסטמיים: פגיעה במערכת החיסון ואימונוסופרסיה (לדוגמא ב-FIV או בטיפול בסטרואידים), סכרת – הסיבה לא ברורה, תפקוד לא תקין של מערכת החיסון (אלרגיות), או בעיות במחזור הדם.

אבחון:

לקיחת דגימה וגידולה על מצע Dermatophyte Test Medium (DTM) המכיל אינדיקטור pH שמאדים סביב מושבת הדרמטופיטים, (בשל פירוק חלבוני המצע לאמוניה שהיא בסיסית=אדום). פטריות אחרות שאינן דרמטופיטיות מפיקות אנרגיה מסוכרים (ויוצרות חומצה=צהוב).

חשוב להדגיש, שמושבות "זקנות" של דרמטופיטים יעברו לפירוק סוכרים (לאחר שמיצו את המרכיב החלבוני במצע) ולכן יש להסתכל על הצבע ע"פ הזמן שמומלץ בערכה.

* חשוב לציין שמציאת פטריות ופטרות בכלבים (בניגוד לחתולים) הן דבר נדיר יחסית ובמידה ואכן נמצאה פטריה הדבר קורה לרוב עקב דיכוי חיסוני וחשוב מאוד למצוא את הגורם הראשוני!